söndag 27 januari 2019

Rent krasst något efter..

Många trodde att sexköpslagen skulle göra underverk i Sverige.
De trodde säkert på fullt allvar att prostitutionen skulle försvinna.
Malmstensgatan skulle bli ett minne blott.

Föga anade dessa människor att tekniken skulle slå in i Sverige som inget annat.
Plötsligt har varenda människa en mobil och med den, hela världen för sin hand.
Är det ärligt talat någon som blir förvånad av att datingappar kallar till sig både prostituerade och torskar?
Jag är inte förvånad.

Det brukar kallas världens äldsta yrke.
Det får vara upp till var och en, men för mig är det inget problem.
Problemet kommer om någon tvingas till det men då kallas det för våldtäkt istället.
Koppleri om du blivit tvingad av en tredje person.
För mig är det annars så att vad jag väljer att göra med min kropp, det är mitt beslut och ingen annans. Jag avskyr översitteri.

Prostitutionen har nu flyttat ut till appar som Tinder.
Jag visste inte ens att den fanns förrän i julas men jag har heller inget intresse av den sidan.
Ordet "generös" betyder tydligen att man antingen säljer eller köper sex.
Plats görs upp och sedan träffas man.

Alla som nu tycker att sexköpslagen är bra kan ju förklara för mig varför.
Få har dömts av den.
Trots att den har funnits sedan 1999.
Den har dock gjort att "vanliga" människor inte längre behöver se dem som väljer att sälja sig.
Den har också gjort att det har blivit svårare att se dem som tvingas att sälja sig och de är över lag mer utsatta idag än då.
Den som ville köpa sex såg utbudet på gatan.
Nu säljs det via nätet och de som blir tvingade göms oftast i en lägenhet någonstans.

Polisen har span men vad hjälper det när det är svårt att ta någon på bar gärning.
Jag anser att vi borde avkriminalisera all form av sexarbete.
Det är nu feminister och över lag vänstermänniskor skriker men tänk;
jag tror på varje enskild individs eget tänk om att bestämma över sin egen kropp.
Det är inte bara jag som gör det.
Amnesty tänker likadant.
Tillsammans med bland annat Human Right Watch och WHO.

Jag önskar att fler verkligen tänkte på varje människas rätt istället för sina egna föreställningar om hur andra människor vill ha det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/asa-erlandsson-prostitutionen-kan-klas-i-formuleringar-som-jag-ar-givmild-till-ratt-tjej
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veckans-brott-avslojar-sexhandel-pa-dejtingappen-tinder