lördag 19 januari 2019

Överkänsliga..

Familjeparkering.
Helt klart trevligt om det är en plats ledig men det är inget tvång.
Jag skulle inte heller få ett utbrott för att någon som inte har ett barn med sig står där för enligt mig finns det betydligt bättre saker att ägna sig åt.
Det finns barn som svälter ihjäl.
Rikta energin mot det istället.


En stor debatt blossade upp förra helgen och den handlade om just familjeparkeringar.
Lite bredare parkeringar för, enligt skylten, två vuxna med en barnvagn.
Jag som då ingår i en stor familj med många barn och därmed har en större bil, behöver ingen familjeparkering. Vi har aldrig behövt det.

Många ojar sig över att det är "äldre vita män med fina bilar" som ställer sig där för att de inte vill ha märken i bilarna. Någon menar att man ska låta barnen slå upp dörrarna i dessa bilar bara för att visa dem vem som bestämmer. Jag tar mig för pannan.
Så om någon har en fin bil och är rädd om den, kan inte jag respektera det?
Måste jag håna den personen?
Det kanske är någon som arbetat hårt i hela sitt liv för att sedan ta sina sparade pengar för att köpa just den bilen. Skulle jag då håna den?

Många menar att familjeparkeringar finns till för att barn inte kan hjälpa att de slår upp bildörrarna.
Ursäkta mig då, men barn gör som vuxna gör.
Våra barn får veta varenda gång att de ska öppna försiktigt.
Blåser det får de inte öppna ifall vindfånget skulle ta dörren och är det trångt så går jag runt och öppnar åt dem. Hur jobbigt kan det vara?

Samtidigt, i en annan del av världen, sitter en liten spansk tvååring fast i ett 150 meter djupt rör. I Yemen svälter barnen ihjäl och i många länder behandlas barn som djur.
Men i Sverige, här kan de inte hjälpa om de bucklar någon annans bil?

Att buckla någon annans bil är något av det mest oförskämda jag kan tänka mig och det är till etthundra procent alltid föräldrarnas fel som inte håller efter barnen.

Vill du stå på en familjeparkering?
Längst ifrån ingången är det nästan alltid ledigt och garanterat fritt från bucklor.
Vill affärerna ha familjeparkeringar kan de lägga dem så långt ifrån som möjligt för att ha en familj, oavsett storlek, är inte ett handikapp.
Jag kan ensam med fem barn både parkera, lasta ut, gå in och handla, för att sedan lasta och packa in innan jag kör hem. Jag ställer mig nästan uteslutande längst ifrån ingången.
Har man vagn är det ännu smidigare.

Jag önskar att människor retade sig på saker, tog den energin och gjorde något bra av den. Skänk pengar till behövande eller gör en insats här hemma.
Det finns många barn och familjer som behöver stöd på olika sätt.
Parkeringarna närmst ingången, de kan enligt mig tillfalla dem som inte klarar att gå själv och behöver ett hjälpmedel.
I-landsproblem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-parkerar-de-pa-familjeparkeringen-utan-barn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-vacker-familjeparkeringen-kanslor-beteendevetaren-forklarar