torsdag 31 januari 2019

För dina barns framtid.

Knark. Eller inte.
Jag bestämde mig för många år sedan att jag skulle vara öppen för saker som jag egentligen kanske inte tyckte var så bra. Jag bestämde att jag skulle sluta vara trångsynt och "gammal" i olika frågor. Allt kan se annorlunda ut med ett annat perspektiv.
svt.se

Det finns en lagstiftning och det finns forskning.
Den går inte alltid hand i hand och bekymren som finns i Sverige kan vi många gånger tacka detta för.

I Eskilstuna söker knarkhundar igenom skolorna i jakt på droger.
Den stora frågan måste då bli var ungdomarna får tag i dem. Hur kan det vara så lätt att få tag i?
Samtidigt ökar antalet skjutningar.
I helgen var det ett program i P1 som berättade om just detta.
Cannabis, marijuana, hasch.
Där har ni anledningarna till gängen och uppgörelserna.
Det genererar mycket pengar och finansierar övrig verksamhet.

Min uppfattning är sedan länge att vi ska avkriminalisera.
En av anledningarna är att inkomsterna för dessa gäng hade försvunnit.
Min dröm hade varit något liknande Systembolaget som även sålde dessa varor.
Priserna hade då varit satta efter en helt annan skala än den kriminella vilket hade skapat stora bekymmer för dem att betala allt annat.
Samtidigt hade vi kunnat kontrollera det.
Samtidigt hade vi kunnat stoppa missbruk och genom avkriminaliseringen hade människor fått vård istället för fängelse.

CBD är en olja framställd av cannabis.
Den sägs kunna bota sjukdomar och åtskilliga människor vittnar om detta.
I många länder anser man inte att det är ett bekymmer och ger den på recept.
Men inte i Sverige.
Här är vi trångsynta.

Vill vi komma åt de bekymmer som finns med olika former av knark i samhället?
Då måste vi börja tänka om. Lägga om systemet.
Kan vi stoppa människor redan vid inkörsporten så kommer vi spara många människoliv och oerhört mycket samhällsresurser för en enda sak vet vi med tanke på de ökade bekymmer vi ser:
Systemet vi har idag fungerar INTE.

Tänk om.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/framtiden-for-cannabisolja-kan-avgoras-i-hogsta-domstolen
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/cbd-olja-saljs-trots-forbud
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/knarkhundar-ska-soka-igenom-eskilstunas-skolor