torsdag 3 januari 2019

Bidrag för.. vem?

Röster höjs om att förändra barnbidraget och jag kan till viss del instämma.
Jag ser två problem med det hela.
Det ena är att bidraget ska vara till barnet, inte föräldrarna vilket gör att föräldrarnas inkomst inte bör spela någon roll. Pengarna är enligt mig ändå inte till dem.
svt.se

Det andra är att du kan förstöra väldigt många incitament.
Redan idag är det gränser som plockar bort meningen med att arbeta mer.
När du kommer till en viss gräns höjs nämligen skatten så pass mycket att det är bättre att jobba mindre vilket i längden inte är bra för Sverige.
Den faran ser jag även i detta.

Om man skulle göra någon förändring så är det för mig tvärtom.
Jag anser fortfarande att pengarna ska gå till barnet och bidraget kunde lagts som en pott låst till barnet, vissa varor, en viss affär etc. Jag anser dock det vara fel då staten inte ska lägga sig i detta. Jag tror att många familjer använder bidraget för att familjen behöver det.
Vi väljer att spara delar av bidraget för att sedan använda den andra delen till barnen.
Varje familj gör på sitt sätt.

Ett sätt kunde vara att kräva att föräldrarna till de barn som aldrig arbetat inte heller kan få bidraget till barnen men det hade helt plockat bort meningen med bidraget. Detta hade verkligen skapat ett vi/dem-samhälle som jag inte vill se.
Jag tror att det är väldigt svårt att komma åt detta.

Den som tjänar bra med pengar har inte gjort det över natten utan arbetar förmodligen betydligt mer än de timmar som står. De har lagt mycket tid på utbildning och arbete och en förändring hade gjort att deras barn ska straffas för att föräldrarna gjort rätt.
Det blir fel.
Barnbidraget är till för barnen.
Det är dessutom en politisk fråga som inget parti kommer driva.

Jag är däremot helt inne på att vi ska inkomstanpassa exempelvis böter av olika slag.
För att det ska kännas lika för alla så kunde en fortkörningsbot, vilka jag tyvärr har en tendens att locka till mig, lagts som en viss procentsats på lönen.
Barnbidraget anser jag dock att man ska låta bli.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/politiker-vill-behovsprova-barnbidraget