fredag 4 januari 2019

För de rikas barn..

Hockey och hästar.
Vi har sagt nej sedan dag ett av ett par olika anledningar.
En av oss är pälsdjursallergiker vilket stoppar hästarna.
Ingen av oss är intresserad av hockey.
Just hockey och hästar blir det tvärstopp vid då det kostar så oerhört mycket tid och pengar.
Vi har vad som skulle kallas en bra ekonomi men vi vägrar att lägga den tid och de summor som detta förväntas.
svt.se

Det kanske är jag som är speciell och med tanke på antalet barn vi har, väldigt udda.
För mig är det dock en sak som gäller först och främst och det är familjen.
Familjen kommer först och det är tiden med familjen som räknas.
Vad som görs är inte så viktigt som det faktum att vi är tillsammans.
Vi har sagt en fritidsaktivitet plus musiken.
Musiken är ett lätt val då jag spelar det mesta och barnen därför ärver det intresset.
Valet har fallit på gymnastik och musik.
En kväll i veckan plus när vi är hemma tillsammans.

Ridskolor i Sverige klagar nu på att de får höja priserna så mycket att det kan avskräcka barn från att rida. Jag förstår det. Just ridning har aldrig varit billigt och jag beklagar att alla inte kan vara med.
Det är dock så att smakar det så kostar det och det är bara att lära barnen det från början.
Efter mycket letande inom olika sporter och gamla länkar så är den bild som visas entydig sedan länge.

Dyrast intresse är hockey och därefter hästar. Det såg ut så för femton år sedan och ser garanterat ut så än. Hockeyn beräknas kosta runt 17 000 kronor/år/barn.
Hästar strax över 10 000 kronor/år/barn.
För mig är det upp tillföräldrarna för någonstans måste de ta ställning till om det är värt det.
Det kanske är så att hela familjen har samma intresse och då förstår jag det.
Jag förstår även om någon vägrar någon sport för att det tar för mycket tid.

För mig är just tiden guld värd.
Det finns de som har ett brinnande fotbollsintresse och tycker att två träningar i veckan och match varannan helg är lagom. Jätteroligt för er!
För mig låter det som ett straff.
Hade någon sagt att jag skulle sitta med musikskolan och musikkåren fem kvällar i veckan hade jag jublat. Inga bekymmer! Var och varannan helg med, självklart!
Det faller inom mina egna intressen och då tycker jag inte det är ett bekymmer.
Priset kommer då inte heller spela någon roll.

Det kommer kosta runt 1000 kronor mer om året att rida då det varit så torrt i sommar.
Ja, jag förstår det men de som verkligen vill löser detta. Går det inte får man förklara det för barnen, oavsett vad det gäller.
Nästa år kanske alla fotbollsplaner regnar bort, aggregatet går sönder till ishallen och alla klubbor blir stulna. Antingen får man hyra in sig någon annanstans till det pris de har eller helt enkelt betala vad det kostar. Det är lika för alla.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hojda-ridskoleavgifter-efter-extremsommaren
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ridelever-tvingas-sluta-pa-grund-av-hojda-avgifter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/laget-for-ridskolorna-i-sverige
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6870949
(0-15 000 kronor - så skiljer sig prislappen för unga som vill satsa på fotbollen)
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/l1MjR7/dyrt-spela-hockey-billigt-att-gympa