torsdag 24 januari 2019

För olikheter!

Macron. Merkel.
Ingen av dem är någon av mina favoriter.
Personligt känner jag inte dem och politiskt så, nja.
Jag hade aldrig lagt min röst på någon av dem.
svt.se

Det jag läser nu gör mig dock helt fantastiskt glad!
Macron och Merkel har bestämt sig för att "förnya löftena".
De har kommit överens om att de ska stå enade mot attacker utifrån samt hjälpa varandra vid kris.
Dessa två människor klarar att kommunicera så mycket med varandra.
Trots att länderna inte har kommit så bra överens om man tittar i backspegeln.
Trots att de inte tycker likadant alltid eller talar samma språk.
Men... samtidigt i Sverige så kan man inte detta.
Gäsp.

Kommunikation är A och O.
Alltid.
För mig är det på detta sätt som man kan förändra och se likheter.
Se skillnader.
Se hur man kan mötas eller inte.
Jag har aldrig förstått människor som blir oense om saker.
Varför?
Jag kan kritisera hur någon beter sig men inte personen i fråga då det enligt mig är väldigt viktig att vara saklig. Det, samt att hålla sig till sanningen.
Det finns liksom inget egenvärde i att prata ner andra människor för förr eller senare kommer det slå tillbaka på något sätt.

Macron och Merkel gör det jag anser att alla partier överallt borde göra.
Lyssna in alla andra. Använd det som är bra och enas.
Eller enas om att ni inte är överens.
Två länder har kommit överens.
I Sverige kommer inte ett fåtal vuxna människor överens.
Jag vet egentligen inte vem det säger mest om.
Dem eller oss?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fornyade-loften-om-vanskap-mellan-merkel-och-macron