lördag 12 januari 2019

En glädjens dag..

Eller sorgens. Hur man nu väljer att se på det.
Jag ser på framtiden med en enorm tilltro och tack vare detta beslutet så har siandet jag varit en del av snart blivit verklighet. Alliansen är härmed död.
Finito.
The end.
svt.se

Jag blev inte förvånad.
Det enda förvånande är att det tog så lång tid för jag gissade på detta redan i höstas.
Centern och Liberalerna har en historia av att hoppa mellan de sidor som annars är rätt tydliga.
I Sölvesborg har vi valt att fundera lite innan och här ska ni få min syn på framtiden:

Valet 2022 kommer Centerns och Liberalernas väljare att visa vad de tyckte.
Jag hade inte blivit alls förvånad om de fortsatte att hålla ihop med Löfven.
Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kommer närma sig varandra än mer.
Då det går väldigt bra för Sölvesborg och Samstyret kommer andra delar av landet att titta hit och absolut senast 2026 ser vi en regering bestående av ovan nämnda partier.
Miljöpartiet kommer åka ut då de inte längre fyller en funktion med Centerns hoppande till vänstersidan.
Det gör mig iofs inget.

"Jag skulle hellre äta upp min högersko än att stödja Löfven".
Ett uttryck som kommer följa Lööf i hela hennes karriär då ingen av hennes motståndare kommer låta media släppa detta. Inte jag heller för jag tycker att det är väldigt roligt.

Det man måste ställa upp framför sig nu är vad som egentligen är viktigast.
Att regera?
Eller att stå för sina principer?
För mig är principerna viktigast.
Det är mina egna principer som gör mig till den jag är och skulle den moderata gruppen i Sölvesborg välja en väg jag inte känner att jag kan stå för, då hade jag lämnat.
Så enkelt är det.
Kan centern nu välja denna väg är det för att de antingen saknar moral eller helt enkelt är så maktgalna. Det har tyvärr drabbat många genom åren och någonstans måste man då ställa sig frågande. Om centern med Lööf i spetsen gör detta för att de verkligen tror på det så lycka till!
Om man gör det för maktens skull, då kan man undra vad den är värld.

"Moral är att göra det som är rätt, oavsett vad du har blivit tillsagd.
Lydnad är att göra som du blev tillsagd, oavsett vad som är rätt".

Jag tror detta var spiken i kistan på Alliansen och därmed är vägen sopad för en ny era.
Jag ser fram emot den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/starka-reaktioner-pa-loofs-besked-i-regeringsfragan