lördag 26 januari 2019

Visst är Sverige fantastiskt?

Du missköter dig.
Blir utkastad.
Sen får du betalt för att du blev kränkt.
Sverige är inne i en katastroffas om ni frågar mig.
sydsvenskan.se

Jag arbetar som lärare.
Det bästa val jag har gjort i hela mitt liv var att bli just lärare då det varje dag påminner en om att man lever. Känns något jobbigt ser barn det på ett helt annat sätt.
De undrar, frågar och löser bekymmer ur ett barns perspektiv.
Jag var på en begravning häromdagen och kom tillbaka till skolan lite lagom rödgråten varpå en elev frågade var jag hade varit.
Jag sa att jag hade varit på en begravning och att det aldrig är roligt.
Eleven undrade varför jag inte kunde tagit med mobilen och spelat ett roligt spel samtidigt - för då hade det blivit roligare.
Ja. Jo.
Barn har ett eget sätt att se saker och det är så upplyftande.

En elev i en Malmöskola blev utkastad efter att ha blivit tillsagd åtskilliga gånger.
En annan lärare reagerade och tyckte det var hemskt och trots att rektorn inte ansåg att man skulle anmäla det så gjordes en anmälan varpå eleven nu kan få ersättning på 25 000 kronor.
Denne har ju blivit kränkt.

Nej, jag tycker inte att man ska slå barn eller ungdomar.
Någonstans måste dock gränsen gå.
I vilket annat arbete hade den anställde tolererat att bil kallad för det ena eller det andra?
Underarbetare som vägrar göra det de ska och när du ändå försöker få dem att göra sitt "jobb" så kommer föräldrarna och gormar över hur hemskt det är.
Blev betygen inte bra är det lärarens fel och inte elevens.

När jag gick i skolan var det tvärtom.
Kom jag hem och något inte var bra så var det mitt fel och mina föräldrars.
Inte skolans för det antogs i deras proffessionalitet att de kunde göra det de skulle.

Om mitt barn blivit utslängd från sitt klassrum hade mitt barn fått veta att det gjorde fel för jag hade litat på läraren in i det sista. Det finns ingen lärare som bara står i klassrummet och kommer på den geniala idéen om att kasta ut någon utan det har varit den sista utvägen på något som hänt.
Jag hade aldrig gjort något som förälder.
Påtalat för mitt barn att det gjort fel och bett läraren höra av sig om det hände igen.

Det mesandet som pågår med elever är hemskt.
De curlas hemma och sedan i skolan.
Hur ska Sverige gå runt när man kommer in i vuxenvärlden med uppfattningen om att allting ska anpassas till just mig och om något går emot mig..
Ja, då blir jag kränkt och kräver skadestånd.

Sverige in absurdum.
Jag litar på lärarens beslut att göra som den gjorde.
Debatten borde mer handla om varför man inte kommunicerar lärare emellan på skolan.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-23/stokig-malmoelev-blev-utkastad-kan-fa-25-000-kronor-i