tisdag 29 januari 2019

Staden och landet.

Agenda i söndags.
Några minuters rampljus till Sveriges bästa kommun; Sölvesborg.
Reportrarna följde oss i åtskilliga timmar och klippet blev inte så långt men helt ok.
Kontentan kom fram.
Prata med alla.
svt.se

Sammantaget så anser jag att man verkligen kan se skillnaden mellan stad och land.
Jag har tidigare debatterat om just detta då jag anser att ett parti kan delas i flera grupper. Dels finns det olika åldersgrupper med vad som anses viktigt och störst är det sedan var man bor.
Bor du i en stor stad eller på landet?

I programmet säger moderaten från Stockholm såhär med anledning av att Alliansen där har gått samman med miljöpartiet:
"Vi har hittat en modell för att samarbeta som vi tycker är bra.
Mer fokus på miljöfrågor är inget våra väljare tycker är fel."

Hej alla Moderater i storstan!
Vi här i Sölvesborg har hittat en modell att samarbeta på som vi ser som oerhört positiv.
Vart vi än går så är en oerhört betydande majoritet av alla positiva till det beslut vi tog och till och med människor från vänsterkanten kommer och hyllar oss.
De säger att vi behövdes och de önskar oss lycka till.

Ni i storstaden verkar anse att "lite mer fokus på miljöfrågor" inte spelar någon roll.
Miljöpartiet kom inte ens med i vår kommun.
De hamnade under gränsen.
Varför?
Jo, deras direkt landsbygdsfientliga politik skrämmer människor.
Det kanske är så att om jag hade buss, tåg, pendel, taxi eller något annat smart att välja på istället för att tvingas ha två bilar för att vi ska kunna jobba, så kanske jag inte varit så rädd för "miljö"partiet.
Hade vi Moderater i Sölvesborg gått ihop med miljöpartiet hade vi sänkt oss för det partiet innebär slutet för landsbygden.
Alla har inte råd med nya elbilar.
Även om vi skulle ha råd med en elbil så finns det inga anpassade för en familj på sju personer men med den politik ni nu för så kommer jag och min familj aldrig kunna göra någonting.

Vi bor på landet och ägnar med all sannolikhet mer tid åt miljön än vad ni gör i staden.
Visste ni att vi har haft full sopsortering sedan jag var barn?
Vi lever vid havet och skogen tillsammans med alla djur som ni ser på tv ibland.
Vi måste ha bilar för att komma till vara arbeten för som ni vet vill ju Moderaterna att alla ska arbeta.
Vi besöker faktiskt storstaden ibland.
Den största känslan när man åker därifrån är tomhet över hur det kan kännas så kallt. Tänk att man kan gå där och möta människor men alla tittar ner i sin mobil och undviker ögonkontakt.
På landet hälsar vi på alla. Det minsta du kan göra är åtminstone att le och se någon i ögonen.
Ni kanske skulle besöka landet och se vad de anser om ett samarbete med miljöpartiet.

I klippet hör man mig berätta om vikten av att prata med alla.
Vi behandlar alla lika och för mig är det skrämmande att man kan leva i en storstadsbubbla där man inte kan se utanför ramen.
Det är så fint att prata om allas lika värde men man lever inte efter det.

- Ok, så ni tycker att Sds historia är hemsk?
Har ni kontrollerat alla andra partiers?
- Så ni anser att deras värdegrund är jobbig?
Jag har hört värre kommentarer om andra människor från både egna partikamrater och vänsterfolk än vad jag har hört från de Sverigedemokrater vi nu samstyr med.
- Ni tycker de har hemska företrädare?
Ge mig en timme så ska jag plocka fram hemska företrädare från alla partier.
- Så deras åsikter är fel?
Varför har vi då nästan samma politik i så mycket nu?

Jag är så trött på den löjliga gloria som så många vill låtsas ha.
Jag tror på Sölvesborg och jag tror på Samstyret.
Detta kommer bli så bra!
Ni i storstaden är varmt välkomna till min fina hemkommun där alla människor är varmt välkomna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-delar-sig-i-fragan-om-samarbete-med-sverigedemokraterna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johnny-magnusson-m-gronbla-samarbetet-storre-an-undantagen
https://www.svtplay.se/video/20645268/agenda/agenda-27-jan-21-15
https://www.youtube.com/watch?v=ZHDM-tbEfKk&fbclid=IwAR1N5kKjdtKB685eQ16WPBpurK9f7Yavq-TdlyQ9hvCz2aYyxbVaWATeFyg