onsdag 1 juli 2020

Chicks?

Dixie.
Känns det hemskt?
För mig är Dixie ett ord som jag förknippar med sydstatsmusik och då främst den glada formen av jazz. Den som jag själv tycker är ok att lyssna på.
Jag tänker också på kläder som man ser i exempelvis Borta med vinden.
Jag tänker inte på rasism eller skillnader mellan människor.
Gruppen Dixie Chicks tänker framöver bara heta The Chicks.
De vill inte förknippas med sydstatstänkets dixie..
wiki.se

I New York plockar man bort statyer som kan kännas kränkande.
Den ene statyn föreställer president Roosevelt som vid sin ena sida har en amerikansk urinvånare och vid en andra har en svart man. Mannen har varit död sedan 1945.
Han lär inte klaga på att statyn tas bort och inte heller hans anhöriga.
Jag som historieintresserad anser att det är en katastrof.

Om vi tittar på historien globalt, så är inte människor snälla.
Det finns oerhört mycket grymma människor som har gjort fruktansvärda saker men jag vill sätta det i perspektivet: Vem ska bestämma vilken historia som ska finnas kvar?

Den svarte mannen har historiskt blivit grymt behandlad och jag minns när jag såg Rötter första gången. Fruktansvärt!
Problemet blir enligt mig när man blandar tankar om ras, hudfärg och kultur för att göra det till en gemensam sörja. Jag tänker inte så om människor och har aldrig gjort.
Ras är för mig ovidkommande.
Hudfärg också.
Kultur, det spelar roll oavsett om man vill se det eller inte.
I allting finns dock en historia som man måste se till för att det ska fungera i framtiden.

Jag tycker det är bra att man får läsa om hur trälar och slavar behandlades.
Jag anser att det är bra när skolan ska upplysa om hur det var bakåt i tiden.
Om vi då börjar ta bort delar av historien, hur blir då framtiden?
Nu rensas statyer och ord ut som kan stöta sig med någon vars ursprung är främst afrikanskt.
Istället för att rakryggat stå för vad som hänt, så att det inte händer igen, så väljer man en svart fläck i historieboken. Allting ska bort!
Så drivs nämligen media och samhället fram för att de som sitter i hierakin och bestämmer anser att detta är bra. De viker sig för ett gäng aktivister som inte förstår meningen.

Det jag ifrågasätter är då om dessa människor kommer vara lika glada för att ta ner all annan historia?
Varför ska gravplatsen i Verdun vara kvar?
Vi står inte för första världskriget längre. Bort med all från det kriget!
Sen kommer vi till alla statyer över judar och utpekade som rensades ut under andra världskriget. Nazister är hemska och judarna utsattes på grund av Hitler så bort med alla statyer som kan kopplas till judendomen! Vi kan sedan fortsätta med..
Listan kan göras lång.
Vem ska få skriva om boken?
För var fullt medvetna om att hur man än gör, så kommer det alltid finnas de som är missnöjda.

Jag hoppas att människor snart börjar protestera och istället för att riva historien, lär sig av den. Aldrig mer slaveri, krig eller förintelser.
Om detta må ni berätta.. i den historien finns inte ens en tanke på att riva Auschwitz.
Självklart ska vi varken plocka bort statyer eller skriva om historieböckerna på det sättet.

https://www.svt.se/kultur/dixie-chicks-stryker-dixie-ur-namnet
https://www.svt.se/kultur/staty-i-new-york-plockas-bort-av-museum