torsdag 16 juli 2020

Farsoterna är tillbaka.

Inga gräshoppor men nog så obehagliga.
Mygg och mördarsniglar.
Finns Gud så är de uppenbarligen inte gjorda av kärlek för mänskligheten.

Jag är älskad av vartenda kryp som finns.
Varenda en av dem biter nämligen på mig.
Mygg, knott, fästingar.. vad som helst.
Alla ser fram emot en smaskig måltid på mig och det hjälper inte vilka medel jag använder för de kommer ändå. Sjukligt obehagligt och då är det ingenting jämfört med hur människor längre norrut i vårt avlånga land har det.
svt.se

Jag tänkte dock främst fokusera på sniglar.
Mördarsniglar.
Det faktum att vi bor med tomten mot ett naturreservat och skuggiga delar så älskar sniglarna vår tomt. Jag som tycker om att odla fick allt uppätet första natten.
Både tomater, gurkor, paprikor och sockerärtor försvann.
Avokadon är de inte så förtjusta i.
För mig är det helt hopplöst.
Det spelar ingen roll och hur mycket tid jag än lägger på att jaga mördarsniglar, så finns de ända kvar. Experten säger att det kan bli ett stort snigelår, jag kan ändra uttalandet till att det är ett enormt snigelår redan för jag plockar flera hundra varje kväll.

Mygg och knott sen.
Jag är sönderstucken.
Jag såg en intressant diskussion om det kunde vara så att det hade med blodgruppen att göra, men det verkade inte stämma det heller. Jag är B+ och mig älskar de.
Någon skrev att det kunde ha med koldioxid att göra och det är möjligt.
Ju större man var desto mer skulle de då älska en person, då större personer andas ut mer koldioxid än små, men jag är inte speciellt stor och de hittar mig iallafall.
Vitlök hjälper inte för jag konsumerar stora mängder utan något resultat.
Spray och ljus är lönlösa.

Någonstans är det nog bara att acceptera att krypen gillar mig.
Jag är dock tacksam att jag inte bor i de övre delarna av Sverige för kolla inslaget nederst.
Hujedamej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-har-mordarsniglarna-tagit-over-ohyggliga-mangder
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/snigelexperten-mordarsnigeln-ar-en-varsting
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rolf-levde-med-myggplagan-landade-600-mygg-pa-en-minut