fredag 24 juli 2020

Det där med vattenskotrar..

Ett gissel.
Meningslösa maskiner som härjar längs stränderna?
Jag bryr mig helt ärligt inte.
Så länge ingen kör så att det kan riskera någon som är ute och simmar så stör det inte mig alls.
Många har dock ett problem med det.
svt.se

Regeringen har därför tänkt att man måste ha ett körkort för att köra en vattenskoter.
Jag skrattar mest.
Ärligt?
VEM ska kontrollera det?
Vem som helst förstår att detta är ett litet problem för några ställen i Sverige. Vårt land har dock inte bara kust och sjöar, vilket gör att stora delar av Sveriges befolkning inte bryr sig.
Lagen skulle bli totalt uddlös då det hade varit omöjligt att kontrollera vilka som har körkort och inte. Hur ska de komma ikapp vattenskotrarna?

Som jag ser det är jag mer konfunderad över promillehalten du får köra med på vattnet. Jag förstår att många spenderar mycket tid på öar, jag är en av dem själv, men jag kan ändå inte se varför du måste dricka alkohol och framföra ett fordon. Mycket märkligt.
Vattenskotrar.

Jag tänker på Hiphips avsnitt med flugan som flyger runt och säger att "Jag som är så liten, hur kan jag vara så störig?" för så tänker jag.
Kör skotrarna på nätterna?
Förmodligen inte.
De körs troligtvis under dagstid.
Hela dagarna?
Högst osannolikt. Någon timme varje middag/eftermiddag kanske.

Självklart ska de inte köra nära stränder eller på folk, men det kan kommunerna själv reglera tillsammans med Länsstyrelsen.
Ett körkort på vattenskoter är som att slå in en öppen dörr - verkningslöst.
Finns det verkligen inte viktigare saker för regeringen att tänka på?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-ha-korkort-for-vattenskoter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/vattenskoter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/det-har-ar-lagarna-som-galler-for-vattenskotrar