fredag 31 juli 2020

Hashtag womensupportingwomen.

Låt armen höjas, ta ut tummen och välj.
Sätt tummen ner till publikens jubel och släpp sedan ut djuren.
Det är egentligen inte så mycket som har förändrats sedan Gladiatorspelen i antikens Rom.
Det är bara sättet att utföra det på.

Helt ärligt.
Varje gång det kommer något utspel om att "detta måste ni göra"!
Varför då inte ta en funderare på varför man ska göra det?
De vågor av saker som sker kommer med jämna mellanrum.
Globalt och inte bara virtuellt har det tjafsats om metoo, Greta och BLM.
Måste människor ha något att tramsa om!?
Minns ni Bucketchallenge?
Vuxna människor som öser en iskall hink med vatten över sig för att helt enkelt vara politiskt korrekta? Jag satt som ett frågetecken och såg hur riksdagsledmöter i Sverige öste vatten över sig för att sedan få massa likes över hur fantastiska de var. Va!?
Menade dessa personer att det var det enda sättet att få uppmärksamhet på!?
cnn.com

För ett tag sedan kom Blackouttuesday där personer plötsligt började posta helt svarta bilder i flödena. Min gissning är att få förstod vad de verkligen gjorde för enligt mig, så finns det ytterst få personer som ställer upp på det som Black Lives Matter-rörelsen vill. Men, istället för att tänka till så lägger man upp en svart bild.
Jag har läst BLMs manifest och skulle vilja påstå att ett sådant inte har skrivits sedan Hitler satte sina ord på pränt. Skillnaden var då att det var en vit man som skrev det.
Jag tvivlar dock på att någon skulle lägga upp en vit bakgrund för att stötta hans tankar.
När det gäller svarta människor som har skrivit liknande texter, då är det ok.
Ifrågasätter man sedan så hej och hå.
Då flödar hatet på sociala medier.

Så, Womensupportingwomen. Vet ni varför ni lägger upp en svartvit bild på er själv?
Jag tvivlar.
Vet ni vad Istanbulkonventionen är för något?
Det ska nämligen handla om den i grunden.
Att kvinnor i Turkiet är trötta på att se svartvita bilder på döda vänner i media ska ha varit startskottet för denna "pandemi" och precis som vanligt så plockar någon hajpad kändis i USA upp det och gör det viralt. Plötsligt handlar det då inte om bilder på döda människor utan extremt fixade bilder på sig själv för att visa att man är en godhetsknarkare som alla andra.
Sedan sprider det sig.
Kändisar i Sverige hakar på och sedan är det igång.
Mitt flöde svämmar över att svartvita bilder.
De ska stå för feminism och gemenskap.
Helt ärligt.
Jag tror inte att era svartvita bilder hjälper en enda våldsutsatt kvinna i världen.
Jag tror nämligen inte att ni själv vet varför ni lägger upp bilden.

Vill du verkligen göra skillnad?
Kvinnojourerna behöver väldigt mycket hjälp för de är översvämmade av jobb.
Gör en insatts!
Annars kan ni engagera er politiskt.
Ni kan också sluta vara fega och istället för att bara lägga upp en bild verkligen säga till när ni ser en oförrätt. Kvinnor ska stötta kvinnor är utöver det, enligt mig, trams.
Jag stöttar den som behöver det.
Min egen livserfarenhet säger dock att de som är jävligast är just kvinnor för de baktalar varandra, gör saker bakom ryggen och tittar på ett annat håll när det inte passar.
"Åh vad du är fin i dina nya ankläppar och ditt botoxansikte - kärlek, pussar och kram" (Fy fan, har ni sett hur XX ser ut! Hur tänker hon egentligen!?)
Kvinnor är experter på att sänka varandra.
Just du kanske har lagt upp en bild på dig själv för att du blev utmanad att göra det. Bilden på dig är säkert jättefin och jag har inget emot dig som person.
Precis lika lite som att jag har något emot mig själv för att jag är kvinna.
Jag vägrar dock gå på hypade USA-trender utan att läsa på vad det betyder.

Jag tror på människans egenvärde och för mig spelar det därför ingen roll om du är man eller kvinna. Jag vet att det finns väldigt mycket våld i hemmen, som är motsatsen till Istanbulkonventionen. Jag har suttit i rättegångar där kvinnan har slagit sönder sin respektive.
Vilket hån för dessa män att inte få vara en del i något.
Hashtag Peoplesupportingpeople får ta och dyka upp.. eller kan man helt enkelt göra något som spelar någon roll på riktigt.
Godhetsknarkande har ingen tendens att förbättra världen för någon.

Tänk till innan. Var inte så lättlurade.

https://edition.cnn.com/2020/07/28/us/challenge-accepted-women-supporting-women-instagram-trnd/index.html
https://www.oprahmag.com/entertainment/a33433304/women-supporting-women-challenge-instagram/