måndag 27 juli 2020

Only in the USA..

Jag dödade nästan min dotter!
Min pappa ville att jag skulle aborteras!
Min mamma är anledningen till att jag lever för min pappa hade inte tid.

Tänk efter.
Kan ni tänka er en enda av Sveriges riksdagsledamöter, eller partiledare, skrika ut detta i tårar under en valkampanj?
Människor här hade tittat och undrat vad det var som var fel med personen i fråga.
Ringt psyket.
svt.se

Jag brukar säga till elever jag har att det är vi som är de konstiga.
Jämfört med övrig världen så är det svenskar som är extrema genom att inte tro på någon Gud och som inte stadigt tror på vad man själv är.
För tänk efter.. hur många gånger har ni hört en svensk statsminister - oavsett parti - avsluta sitt tal med "och så ber vi Gud välsigna Sverige". Någon?
Om USAs president, oavsett vem av dem det är eller blir, INTE skulle säga detta.. då är de konstiga.

Kanye West.
Jag gillar ju även hans musik men är ytterst tveksam till att han skulle bli en bra president.
Hans tal påminner om en psyksjuk människa som ser gröna gubbar i rummen.
För att nu klargöra vad som verkligen gäller, så handlar det alltså inte om hans hudfärg, hans kön, ålder eller vem han är gift med. Hans barns konstiga namn, mammans död eller texterna i hans låtar.
Jag blir på allvar rädd när jag hör det konservativa tal han håller, för enligt mig är det skrämmande när en så pass känd person som West, ger sig in i en politisk debatt som till stora delar handlar om religiös uppfattning.
Mycket av hans musik är kopplad till hans tro, precis som att hans pappa är något liknande en präst, men det är skillnad.
När man på allvar har som budskap - skrikandes och gråtandes - att ens pappa tänkte döda honom.. då blir jag lite rädd. Det finns alltid de som spelar på de personliga strängarna:
"Min kompis mamma fick träff en läkare som.."
Alltid.
Problemet är att man inte, enligt mig, kan blanda ihop dessa.
Personliga upplevelser kan forma ens liv, men bör inte tvingas på alla andra.
Det är för mig sjukt.

West.
Han har säkert en chans då han är så pass känd som han är, men jag hoppas inte att han kommer till toppen. Världen hade istället behövt fler ledare med fötterna på jorden.
Jag hoppas att vi även i fortsättningen slipper höra någon statsminister i Sverige be Gud välsigna vårt land.

https://www.svt.se/kultur/kanye-west-holl-sitt-forsta-kampanjmote