torsdag 30 juli 2020

Religionsfrihet för vem?

Fredagsbön med mikrofon och högtalare.
Problemet med Sverige är att vi inte vågar stå för vad som är vi.
Rasistmobben har visserligen minskat i styrka de sista åren, men för mig är det oerhört viktigt att förstå den kultur vi själv har. Väldigt viktigt att förstå vad Sverige står för.
Att komma som invandrare till Sverige kan inte vara lätt för ingenstans finns det någon som med tydlighet förklarar vad "vi" är för något.
blt.se

Undfallande och mesigt så kommer det bli vår undergång och vi kommer sluta som Gustav IV Adolf. För att se framtiden måste man lära av historien.
Vad hände då med Gustav IV?
Han kallades för vår galne kung.
Det var han som såg till att det blev Bernadottear på tronen istället.
Det har visserligen visat sig vara bra och Gustav IV var ett barn av sin tid, där just tiden blev en del i hans fall. Bekymret är att beslutet i Ronneby blir ett beslut i sin tid, som enligt mig kommer bli en del i fallet för det som är "vi".

Vill du vara muslim och utöva din tro?
Självklart ska du få göra det.
Enligt mig bör du dock göra det så att det inte stör någon annan.
Brunshallarna och hela parken är några av de saker som är mest kända i hela Blekinge.
Sveriges trädgård pryds av otroliga byggnader och många, så även min familj, åker dit med jämna mellanrum för att bara gå och vara.
Jag skulle inte vilja vara där när någon drar religiösa saker inför publik.

I Ronneby har nämligen muslimska föreningen fått tillstånd att använda mikrofon och högtalare för att ha sin fredagsbön utomhus. Att de vill ha sin bön är inte mitt problem, utan det faktum att det ska få låta. Den fina religionsfrihet vi har, den drabbas å det grövsta när människor som kanske har flytt från deras religion plötsligt ska bli påtvingade den i Sverige med.
För det är just det, Allah är störst.
Alla andra är otrogna.
Och "vi" låter dem tänka så om oss.

Att komma hit som invandrare och försöka passa in är med all sannolikhet inte lätt.
Vilken Gud tror ni på?
- Alltså, tja. Ingen.
Går ni i kyrkan?
- Bara om vi måste.
Vad ska man läsa i skolan?
- Det får du välja själv för du kan välja skola och många av ämnena. Klarar du inte det får du 93 chanser till. Annars får du bidrag.
Var hittar jag ett jobb?
- Försök eller ta det lugnt, staten försörjer dig.

Ingenstans finns det en fast fot som säger att "Välkommen till Sverige! Här finns det rättigheter, men väldigt många skyldigheter. Du ska.." Sedan borde det rabblas upp.
Det är så det ser ut i deras länder och för många av dessa är det inte ett bekymmer.
Friheten att allting är mellanmjölk lagom är det stora bekymret.
Då man sedan påstår att alla är så utbildade så tror alla att det sunda förnuftet kommer på köpet men icke.

2012 höll jag på att bli utesluten ur moderaterna för att jag envisades med att jag aldrig någonsin skulle godkänna böneutrop i Sverige. Då var jag en rasist som inte förstod.
Någon från landet som skulle sättas på plats.
Jag sa redan då att ett böneutrop en fredag i månaden lätt kan bli betydligt mer.
Mina kritiker sa att det inte skulle bli så.

Tjafsa nu inte om kyrkan, klockljud och gudstjänster.
Valde man att komma till Sverige bör man förstå att detta är ett i grunden kristet land.
Jag hade dock inte tyckt om att en präst stod med mikrofon och högtalare i brunnsparken för att mässa ut Guds godhet heller. Det är inte religionsfrihet för mig.
Hade jag suttit och bestämt i Ronneby så hade jag aldrig godkänt mikrofon och högtalare.
Om människor i grupp beslutar sig för att ta med en varsin bönematta och tillsammans vända bakdelarna i luften, det kan vi inte göra något åt lika lite som om de hade haft en varsin filt med sig och fikat. De ska dock inte propsa på någon annan det de själv anser vara rätt.
Åtminstone inte enligt mig.

https://www.blt.se/ronneby/tillstand-beviljat-for-fredagsbon-i-brunnshallarna-1943b938