onsdag 22 juli 2020

Nu räcker det!

Gårdagens besked är en total katastrof för Sverige som land!
Devisen med att man ska göra rätt för sig, den är nu omkullkastad.
Löfven och EUs besked om framtiden är det absolut dummaste jag har hört talas om och det värsta av allt är att de flesta människor uppenbarligen anser att detta är bra.
Vad är det som är så svårt att inse?

Sverige, alltså du och jag som arbetar - VI, vi ska nu betala 45 miljarder svenska kronor om året till EU. Utöver det så ska vi snart börja betala 4-5 miljarder extra om året för att betala av det som nu kallas för coronalån. EU som stor stat, ska alltså ta ett gigantiskt lån för att hjälpa alla länder som är anslutna.
För Sveriges del innebär det att vi ska "få" 3,7 miljarder kronor.
Hmm.. hur är det nu med mattekunskaperna?
VI får alltså 3,7 miljarder?
För att få dem måste vi betala 45 miljarder om året, plus  4-5 miljarder till.
Varje år!
svt.se

Det känns som ett gigantiskt skämt och för mig blev detta slutklämmen.
Jag är inte längre positivt till EU. Alls.
För mig kan vi gå ur för sannolikheten att vi som litet land kan få dem att förstå hur fel de gör, den är minimal. Det som från början var en fantastisk idé, har blivit en överstat som lägger sig i allting.
Varför ska vi betala för andra länders dumhet?

Coronalån?
Det är ett skämt.
De länder som får mest pengar är samma länder som har en betydligt lägre pensionsålder än vad Sverige har. Samma länder som har en lägre skatt än oss och ett väsentligt mindre skattetryck totalt. De framför dessutom att de ska ha medborgarlöner.
DE stängde ner sina länder så att ekonomin kraschade, och nu ska VI betala det!?
Förstår inte människor att detta är totalt fel?

VI betalar för att de 705 ledamöterna i parlamentet ska flytta sina saker mellan två städer och länder, då de inte kan komma överens. Inte bara dem, utan alla staber etc. Dubbla boenden. Allt.
Det är en total katastrof att man ens gick med på det från början.
I have a dream.. ja. Det var en fin dröm men det har visat sig vara en mardröm.
Sverige kan bättre.
Jag känner ungefär som Glans i Jävla Sverige.
Vi arbetar och är det land med högst pensionsålder, men nu ska vi betala medborgarlön till länder där du slutar arbeta strax efter femtio. De lever ett glassliv och vi ska betala.
Absolut nej.

När jag var liten lästes Lyckoslanten i skolan.
Där fanns Spara och Slösa med, där de visade på tips på hur man skulle få pengarna att gå ihop.
Vi är landet Spara och södra Europa tillhör landet Slösa, och nu är vi så korkade att vi ska ge det vi sparat till dem!
Jag säger nej nu.
Jag kommer jobba för att Sverige ska lämna EU för jag anser att de där 50 miljarder kronorna varje år, de kan vi i Sverige använda till betydligt mycket mer än att göda människor runt Medelhavet som går i pension när vi är mitt i arbetslivet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-3-7-miljarder-euro-i-coronabidrag
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hogre-eu-avgift-for-sverige
https://www.europarl.europa.eu/news/sv/faq/19/varfor-flyttar-parlamentet-mellan-bryssel-och-strasbourg