fredag 17 juli 2020

Vad är det värt för dig?

Böjda gurkor?
Lagom stora jordgubbar?
Förbjud snuset och plocka bort Systembolaget?
Det sistnämnda var en av anledningarna till att jag röstade för EU för många år sedan. Sverige fick dock undantag och sedan dess har det fortsatt.
För mig är EU, som jag verkligen har värnat under så lång tid, något som vi inte längre ska vara en del av på det sätt som vi är.
svt.se

EU har efter Storbritanniens utgång och coronan en hel del bekymmer. Budgeten, som nu ska sträcka sig över flera år, har också gjorts om. Den svenska EU-avgiften kommer öka med ungefär 10 miljarder. TIO.
Det är alltså utöver de ungefär 40 miljarder vi redan har som avgift.
Allt för att EU ska stötta upp med detta med coronan.

För mig är detta den sista spiken i kistlocket på att vi har gjort rätt.
I Spanien har det rapporterats om ökade antal dödssiffror igen.
Bara vänta, för övriga länder kommer följa.
Många olyckskorpar menar att Sveriges dödstal är katastrofala men min åsikt är att vi ska vänta i fem år innan vi uttalar oss. Jag tror nämligen inte att vi får en andra våg och det enbart på grund av att vi valt att ta det lugnt och lita på dem som kan det.
Detta istället för att som Danmark, skippa expertisen och ta ett politiskt beslut som i grunden bara handlar om att behålla sin egen position i politiken.

EU är en god tanke som jag anser att vi ska hålla kvar i.
EU ska dock bantas ner till det minimala som borde vara standard.
Jag vill inte ha en överstat som bestämmer över mig!
Det räcker med att den svenska staten lägger sig i allting, vi behöver inte EU heller.
Vi betalar in pengar som vi sedan ska söka för att få tillbaka.
Nej, gör om och gör rätt.

I Sverige finns det idag ett parti som seriöst driver denna fråga.
Minska byråkratin!
Staten och även EU ska ägna sig åt det som de ska göra.
De ska inte lägga sig i allting, försöka styra människor eller vara en universalpolis över vad som är moraliskt riktigt utan de ska se till att grunden i samhället fungerar.

MED, Medborgerlig Samling, är seriösa med att byråkratin ska minskas.
Vi ska vara en del i det EU som vi har nytta av, men de ska inte lägga sig i saker som är upp till vår regering att bestämma över.
Vi ska alltså betala en avgift på mellan 40 och 50 MILJARDER kronor varje år.
Tänk så mycket vettigt vi kan göra för de pengarna..
Istället ska vi nu vara en del i att betala för Europas länders hysteriska beslut under coronan.
Vi som faktiskt sansade oss och tänkte efter, vi ska bekosta deras.
Helt fel enligt mig.

Löfven säger att det viktiga han ska ta upp är medlemsavgiftens storlek, återhämtningsfonden ska diskuteras och långtidsbudgeten ska diskuteras.
Jag trodde EU skulle diskutera och bestämma över positiva saker för samtliga medlemsländer och inte ägna sig åt ännu mer byråkrait!

EU ska ner på en vettig nivå!
Det är dags att visa regeringspartierna att vi menar allvar nästa gång det är val.

Och sist men inte minst en liten hälsning: Tack Nina!
Dina fina ord värmde och jag kommer ha nytta av medlet. Tack igen!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-eu-avgift-kan-oka-med-10-miljarder
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sverige-kritiskt-till-eu-krisfond-och-budget
https://ec.europa.eu/sweden/about-us/eu-presence_sv
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-mycket-kan-sveriges-eu-avgift-hojas
https://www.regeringen.se/4abf1e/contentassets/d13d35490a9f470a87b885188587b5ae/utgiftsomrade-27-avgiften-till--europeiska-unionen.pdf