1-0 till Sveriges samlade lärarkår och en knäpp på näsan åt tänket som finns väldigt utbrett just nu. Lågaffektivt bemötande må vara ok i vissa lägen, men ibland måste man kunna reagera.
För två och ett halvt år sedan valde en elev att blockera korridoren med en soffa.
Efter otaliga tillsägelser väljer läraren att helt enkelt lyfta bort elev med hjälp av ett brottargrepp. Andra elever filmade det, vilket sedan har legat till grund för mycket i domen.
Högsta domstolen har nu bestämt att eleven inte blev kränkt, utan att läraren gjorde vad som krävdes av situationen.
Tack!
Någonstans så har det sunda förnuftet regerat i detta.
Enligt den handlingsplan som skolan hade på eleven, men som denne lärare inte hade sett, stod det att just denne elev skulle bemötas lågaffektivt.
Jag skrattar inombords.
Lågaffektivt.
Bo Hejlskov, som har blivit en guru inom detta med lågaffektivt bemötande, är inte bra när han framträder om detta men jag måste säga att hans böcker är väldigt konstruktiva. Där finns verkligen idéer om hur man ska göra.
I detta fallet, där en elev faktiskt är ett direkt hot mot andra ifall det skulle hända något, måste man agera och hur de skulle bemöta en elev som blockerar en dörr eller korridor på något annat sätt är för mig ett mysterium.
Självklart ska eleven bort!
Mesandet har tagit för stort utrymme och jag hoppas verkligen att denne dom gör skillnad.
De som anmäler kränkningen menar att eleven blivit kränkt - av att någon lyfter bort denne när den inte gör som den blivit tillsagd. I min värld skulle han även ha blivit avstängd med det beteendet. De skyller dock på NPF. NPF står för neuropsykiatriska funktionshinder och i det inkluderas exempelvis ADHD, som förmodligen är fallet här.
Jag kan, med barn inom detta själv, påstå att det inte är en förmildrande omständighet utan tvärtom. Barn med dessa diagnoser behöver veta vem som bestämmer, och behöver ha fasta tyglar och direkta regler. De klarar inte meseriet.
Det behöver vara konsekvenser.
Bara det att det har blivit en anmälan visar att dessa föräldrar förmodligen försvarar mesandet och själv anser att barnet ska få två miljoner anpassningar, istället för att de ska lära denne att lyda.
Om jag hittade på något i skolan innebar det en utskällning där.
Nästa kom när jag kom hem, och min övertygelse är att det är vikten av ett fungerande samhälle.
När barn kommer hem idag, eller skolan har ringt, för att de har betett sig illa så blir de istället kränkta och kan anmäla detta.
Det är sjukt.
Jag såg filmen Hoppa högst av Astrid Lindgren häromkvällen och det är tydligt.
Det var uppenbarligen likadant på åttiotalet men med åren så har det bara eskalerat.
Idag får läraren skällning för barnets dåliga omdömen eller betyg, när det egentligen borde vara så att föräldrarna och eleven skulle få den.
Mer makt till lärarna!
Självklart ska man inte slå barn, men att flytta på eleven som blockerar brandutgångar eller lyfta ut den som kastar saxar är inte en kränkning, utan ett försvar för alla andra elever.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lararen-en-seger-for-sveriges-lararkar
För två och ett halvt år sedan valde en elev att blockera korridoren med en soffa.
Efter otaliga tillsägelser väljer läraren att helt enkelt lyfta bort elev med hjälp av ett brottargrepp. Andra elever filmade det, vilket sedan har legat till grund för mycket i domen.
Högsta domstolen har nu bestämt att eleven inte blev kränkt, utan att läraren gjorde vad som krävdes av situationen.
svt.se |
Tack!
Någonstans så har det sunda förnuftet regerat i detta.
Enligt den handlingsplan som skolan hade på eleven, men som denne lärare inte hade sett, stod det att just denne elev skulle bemötas lågaffektivt.
Jag skrattar inombords.
Lågaffektivt.
Bo Hejlskov, som har blivit en guru inom detta med lågaffektivt bemötande, är inte bra när han framträder om detta men jag måste säga att hans böcker är väldigt konstruktiva. Där finns verkligen idéer om hur man ska göra.
I detta fallet, där en elev faktiskt är ett direkt hot mot andra ifall det skulle hända något, måste man agera och hur de skulle bemöta en elev som blockerar en dörr eller korridor på något annat sätt är för mig ett mysterium.
Självklart ska eleven bort!
Mesandet har tagit för stort utrymme och jag hoppas verkligen att denne dom gör skillnad.
De som anmäler kränkningen menar att eleven blivit kränkt - av att någon lyfter bort denne när den inte gör som den blivit tillsagd. I min värld skulle han även ha blivit avstängd med det beteendet. De skyller dock på NPF. NPF står för neuropsykiatriska funktionshinder och i det inkluderas exempelvis ADHD, som förmodligen är fallet här.
Jag kan, med barn inom detta själv, påstå att det inte är en förmildrande omständighet utan tvärtom. Barn med dessa diagnoser behöver veta vem som bestämmer, och behöver ha fasta tyglar och direkta regler. De klarar inte meseriet.
Det behöver vara konsekvenser.
Bara det att det har blivit en anmälan visar att dessa föräldrar förmodligen försvarar mesandet och själv anser att barnet ska få två miljoner anpassningar, istället för att de ska lära denne att lyda.
Om jag hittade på något i skolan innebar det en utskällning där.
Nästa kom när jag kom hem, och min övertygelse är att det är vikten av ett fungerande samhälle.
När barn kommer hem idag, eller skolan har ringt, för att de har betett sig illa så blir de istället kränkta och kan anmäla detta.
Det är sjukt.
Jag såg filmen Hoppa högst av Astrid Lindgren häromkvällen och det är tydligt.
Det var uppenbarligen likadant på åttiotalet men med åren så har det bara eskalerat.
Idag får läraren skällning för barnets dåliga omdömen eller betyg, när det egentligen borde vara så att föräldrarna och eleven skulle få den.
Mer makt till lärarna!
Självklart ska man inte slå barn, men att flytta på eleven som blockerar brandutgångar eller lyfta ut den som kastar saxar är inte en kränkning, utan ett försvar för alla andra elever.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lararen-en-seger-for-sveriges-lararkar