onsdag 8 juli 2020

Vems rätt att tycka?

"Du/Ni/Han/Hon borde skämmas!"
Just "... borde skämmas" är för mig något av det löjligaste som finns.
Vem skulle uppmana mig eller någon annan att skämmas?
För mig är nämligen det där att skämmas, något man gör själv och inget som någon annan ska uppmana till. Det visar nämligen, enligt mig, på en totalt främmande syn på andra människor där man istället anser sig själv vara ett överhuvud som förstår bättre än alla andra.

Personer som älskar det där med att skämmas är den sista veckan Jill Johnsson. Hon anser att alla borde skämmas som kritiserar hennes val med pengarna.
Greta Thunberg säger också ofta att människor ska skämmas.
Hon gör dessutom, likt ett yngre barn, miner och blänger när hon anser att någon har fel.
Ett mycket märkligt beteende.
svt.se

Bolag vägrar nu annonsera på Facebook.
Sist i kören är bland annat SJ.
Helt ärligt?
Statens järnvägar anser alltså att det de gör, som betalas av våra skattepengar men ständigt ändå inte kommer i tid, ska ha en åsikt om vad ett företag i USA gör i frågor gällande rasism och hat?
Det visar på deras totala okunskap kring vad BLM (Black Lives Matters) verkligen står för. Jag har länkat det nederst för er som orkar läsa.
BLM är en vänsterrörelse som erkänner sig till saker som för mig är helt främmande. De är dessutom väldigt tydliga med att det gäller svarta personer.
Ponera att jag gör tvärtom.
Jag gör ett manifest för VITA personer.
Vad tror ni hade hänt med mig då?
Hade jag blivit hyllad av media och fått vara kvar på Facebook?
Jag skulle inte tro det.

Facebook. Är det någon form av ryggrad i dem så låter de alla annonsera.
Jag tror nämligen på att varje enskild individ själv kan sortera och tänka.
Kan man inte det bör man undvika all form av media och då främst sociala medier.
Ska Facebook börja bry sig om politiska falanger eller uttalanden som Trump gör - vilket för mig är upp till vem som helst att lyssna på eller inte - så ska iallafall inte ett statligt bolag tycka något om det. Facebook är ett företag som dessutom lyckats väldigt bra och att utöva påtryckningar för att de ska sortera media?
Absurt.
SJ anser tydligen inte att människor kan tänka själv.
Det tror jag att de kan och för mig handlar det då om att få alla nyheter till sig.
Inget ska sorteras eller fördelas, utan det är upp till varje person själv att göra den bedömningen.

Skämmas?
Gör du det själv.
Jag skäms för mig själv och aldrig för någon annan.
Jag skäms inte ens för mig själv för min ständiga devis med att "ingen minns detta om hundra år ändå" ringer ständigt i mina öron.
Varför måste man gå genom livet som en grå mus med ankläppar och iq badboll för att fungera?
Räta dig i ledet!
Tyck som alla andra!
Gör som alla andra!
Hoppa på kommando!!!
Ärligt, dra dit.. jag lever mitt liv och du ditt.
Måtte yttrande- och åsiktsfriheten segra.

https://www.svt.se/nyheter/svenska-bolag-i-bojkott-mot-facebook-oerhort-viktigt
https://blacklivesmatter.com/what-we-believe/