lördag 18 juli 2020

Fler döda eller en annan form av räknande?

Statistiken visar att det i år har dött fler personer i Sverige än sedan 2015.
Statistik är det bästa sättet som finns för att ljuga eller förvilla människor.
Fler människor har dött i vårt avlånga land.
Speciellt i vissa delar.
svt.se

Självklart är det säkert så att corona har varit bidragande i flera fall.
Min uppfattning är dock att man mäter olika i Europa.
Här väljer vi att se det som corona, medan andra länder kanske tänker tvärtom.
Om jag blir skjuten och avlider, men samtidigt är positiv på ett coronatest, så anser ju jag att jag dog av skottet och inte corona. Så ser inte alla i Sverige på det och för mig är det huvudpunkten till att det ser olika ut i länderna i världen.

Min uppfattning är även, trots att det inte är klarlagt på något sätt, att fler människor har dött av andra sjukdomar också. Inte för att de har varit coronapositiva, utan för att vården totalt har säckat ihop, och att människor då dör av de sjukdomar de har.
Kanske hade fler människor klarat sig om man valde att låta vården fortgå som vanligt.

För just det; var på det klara med att ingen kommer fram i vården.
Det är svårt att se över faktumet att en cancerpatient inte får den vård den behöver med en gång, kan bli förödande. Köer till allting ökar och SVT varnade för detta häromdagen.
Ett par hundratusen människor stod i en operationskö.
Tänk då dem som ska transplanteras.
De som har en farlig sjukdom.
När antalet anställda och tiderna minskar så tvingas vården att prioritera.
Det finns inte allt till alla längre.

Statistiken visar att cirka femtonhundra personer fler har dött denna våren. I maj.
Dog de då av covid eller problem med att få hjälp på grund av coronan?
Eller ensamhet?
Det står inte att det är på grund av corona och det är något jag tror att gemene man ska fundera på. Jag är mer rädd för att få en tumör eller cancer nu, än vad jag är för att få corona.

Framtiden får utvisa om vi gjorde rätt eller inte.
Jag lider med alla som har andra sjukdomar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/