måndag 13 juli 2020

Moment 22.

Ut genom fönstret!
Äldre på boenden har rymt från sina boenden.
Corona och restriktionerna som har införts har gjort att de känner sig ensamma och vill ut.
Jag trodde först det var ett skämt i stil med Robert Gustavsson men det var sant.
Då snurrar tankarna.

Många kommuner är så stolta över sina införda besöksförbud.
Jag pekar gång på gång, på det faktum att jag inte tror att det är några större rusningar till boenden i Sverige. Familj och släkt brukar inte besöka sina gamla flera gånger om dagen och jag tror till och med flera gånger i veckan är en överdrift.
svt.se

För mig är detta ett moment 22.
Kan någon hindra mig från att ta emot besök i mitt hem?
Enligt mig så nej.
Det går inte.
Jag bestämmer själv över vilka jag vill släppa in eller inte.
Det som hänt i kommunerna är direkt vänsterpolitik som bevisligen gör att de som bor på boendena börjar protestera.
De betalar för sitt hem, om de har pengar.
Har de inga pengar betalar kommunen.
Deras namn står på dörrarna in till deras rum.
Det är deras hem.
Hur kan någon bestämma vad de får och inte får göra?

Min uppfattning är nämligen den att det knappast är anhöriga som har smittat andra på boenden, utan det mest logiska är att det är personal som har gjort det.
Försök har gjorts och många tvingas fortfarande att bära skydd men problemet att du jobbar på flera ställen löser man inte.
Redan långt innan detta med corona så klagades det på att människor i boenden eller med hemtjänst, fick träffa alldeles för många människor.
Det var ständigt ny personal, så detta var inget nytt bekymmer.
När då pandemin drar in så blir det än mer problematiskt.

Det har redan varnats för att äldre människor inte mår bra isolerade.
Barn gör det inte.
Ärligt, vem mår bra av isolering?
Skillnaden är att vi som bor i våra hem, själv kan välja.
Våra människor på boenden tvingas till ensamhet av kommunen.
Kommunen sätter sig alltså över deras huvud och bestämmer att de inte får träffas.

Tur för kommunen att jag inte bor på något boende, för jag hade dragit ihop ett helt släktkalas bara för att visa att det var mitt hem och i det bestämmer jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tva-aldre-smet-fran-boenden-i-skelleftea