torsdag 2 juli 2020

Ingenting kvar att leva för.

Ensam.
Ensam.
Ensam.
Fler och fler blir just ensamma och den linje som äldre har att ringa till, har fått en markant ökning av människor som inte längre vill leva. När de inte längre har det sociala, så blir de just ensamma.
För mig är detta en oerhörd varningsklocka som borde klämta högt för alla dem som anser att ett stängt samhälle är det korrekta.
svt.se

De äldre som ringde in var inte rädda för att bli sjuka i corona, utan det var ensamheten.
Jag vet att jag har sett en filmsekvens för länge sedan där en apunge togs ifrån sin mamma. Den fick sedan välja en metallapmamma som gav mat, eller en låtsasapmamma i fluffigt tyg som inte hade någon mat. Apan svalt hellre ihjäl för pälsen på den fluffiga apkopian var viktigare än maten.
Det säger för mig väldigt mycket.
Närheten och att få umgås är så mycket viktigare än mycket annat.

För mig handlar detta om allting.
Människor måste bry sig mer!
Många äldre sitter nu hemma och känner sig som på en annan planet.
Den stora frågan måste då bli om det är värt det?

Detta är i Sverige.
Här har vi ändå relativt öppet jämfört med många andra länder.
Hur ser då deras statistik ut?
Det lär vi aldrig få se men någonstans så kommer garanterat siffrorna komma fram.
Det kanske dör några tusen i corona, men det lär inte vara någonting jämfört med de effekter denna långdragna ensamhet skapar.

Jag var i veckan och skulle hämta ut en bok på kommunens stängda bibliotek.
En plats där många har kunnat sitta och bara vara.
Den är stängd.
Samtidigt var torget hundra meter därifrån fullt med matgäster.
Jag var senare på kvällen nere på stranden som vid sextiden var halvfull och restaurangen där var så gott som full. Jag unnar verkligen människor alla dessa platser och önskar att kommunen tänker till och låter de äldre få åtminstone biblioteket som en mötesplats.
Samvetet för alla de som dör av ensamhet kommer läggas på de som tar dessa beslut.

Corona är kanske inte det värsta som kan hända någon, men den tanken verkar inte ha korsat allas samveten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-aldre-har-inget-kvar-att-leva-for