tisdag 11 augusti 2020

Säg mig vem du umgås med..

Jag brukar beskriva mig själv som en blå person med en röd själ.
Jag kan i princip umgås med vem som helst för jag ser hellre fördelar än nackdelar.
Självklart är det så att det finns dem jag hellre umgås med, men jag har inga bekymmer.
Jag tror att jag kunde kommit in på vänsterpartiets konvent och bara varit.
Om jag inte delar dina åsikter, så måste jag inte ta en debatt om det.
Jag tycker det är bra att människor tycker olika, men om jag får frågan, så kommer jag aldrig backa på vad jag själv tycker. Jag förväntar mig sen att du bara accepterar det och låter det vara, på samma sätt som jag gör mot dig.
svt.se

Det finns ordspråk som är väldigt bra och med åldern så har de blivit än mer talande:
Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är.
Arga katter får rivet skinn.
Självklart stämmer inte dessa alltid, men nästan.
Om du väljer att umgås med en viss sorts människor, då måste du fundera på varför.
Om du alltid hamnar i bråk, är det då alla andras fel eller kanske du ska se hur du själv beter sig?

Breonna Taylor.
Jag kände inte henne och vet bara vad jag läser.
Min uppfattning är dock att det är så fruktansvärt hypat kring Black Lives Matter.
Breonna Taylor var sjuksköterska och blev skjuten av en polis i sitt eget hem!
Skriver man bara så, så förstår jag att det blir liv.
Faktum är dock att Breonnas pojkvän sköt mot polisen, som gjorde razzia in i boendet då han misstänktes langa droger. Pojkvännen lyckades skjuta en av poliserna varpå de öppnade eld.
Breonna dog i denna skottlossningen.
Polisen hoppade alltså inte in i ett random hus för att skjuta en afroamerikansk kvinna.
Hennes umgänge, i detta fallet hennes pojkvän, gjorde att han dog.

Självklart ska inte polisen skjuta oskyldiga, men tyvärr ser verkligheten ut så.
Vill du inte utsätta dig för något, så bör du fundera på vart du befinner dig.
I en drömvärld så ska det självklart inte se ut så, men nu är detta verkligheten.
Jag är hyfsat trygg i mitt lilla Hällevik, men jag skulle inte åka till Malmö och Möllan en fredagskväll.

Breonna var ingen arg katt, men hon umgicks med dem och föll därmed offer.
Att Oprah nu ska betala reklamskyltar, som ska sättas upp MOT RASISM, är för mig absurt.
Att Breonna sköts har inte att göra med hennes hudfärg, utan med vilka hon umgicks med.
Tänk att världen är så fokuserad på att hitta fel, istället för att se saker för vad det är.
Oprah vill att poliserna ska ställas till svars för mord.
Mord. Om de överhuvudtaget skulle kunna fällas så måste det gälla dråp.

Breonna och Floyd, den höge mannen som dog vid ett polisingripande, sätts nu ihop som ett tecken på polisvåld mot svarta, trots att statistiken tydligt visar att det är betydligt fler svarta som dödar svarta, än att vita gör det. Man vill se saker som egentligen inte finns.
Se dig i spegeln och fundera över hur du själv ser på världen.

Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är.

https://www.svt.se/kultur/oprah-winfrey-i-affischkampanj-mot-rasism
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Breonna_Taylor