tisdag 25 augusti 2020

Jag behöver en förklaring..

Ett samhälles uppbyggnad är komplext.
Samhället bygger på att alla drar sitt strå till stacken och gör rätt för sig.
De som inte gör rätt för sig och begår brott, ska lagens långa arm ta tag i.
När då den där långa armen är full av brister?

Med jämna mellanrum får vi se hur människor befrias från sitt straff, under en permission.
En morddömd man rymde från Kungsbacka och en efterlyst man i Eskilstuna gömde sig i en fontän.
Hur kan de ens få ha permission?
svt.se

Anledningen att vi har ett straff i Sverige, är att du ska få sitta inlåst som skydd mot allmänheten. Tanken är att du ska rehabiliteras.
Tanken är att du ska bli en bra medborgare när du kommer ut.
När man då tidigt ser att så inte kommer bli fallet, kan vi verkligen inte göra något då?
Vem godkänner att en dömd mördare får vara ledig lite?

I allt detta måste man med förstå vad detta kostar vanliga medborgare.
Du och jag betalar nämligen inte bara fängelset, maten, nätet och alla andra faciliteter för dessa brottslingar, utan även det faktum att de har personal med sig på permissionen.
När de då rymmer så betalar vi jakten på dem, tillfångatagandet och sedan den nya rättegången för vad de har gjort.
Är det verkligen ok?

Det finns partier som förespråkar betydligt hårdare straff och de som vill ta bort dem.
Jag lutar först och främst, då det bör vara det lättaste, att vi helt enkelt stramar upp det för dem som faktiskt hamnar i fängelset.
Permissioner bör inte vara tillåtna.
Sitter du i fängelse så har du gjort dig förtjänt av det.
Skulle det vara så att det händer något drastiskt och ditt brott inte är av den värsta sorten så kan jag känna medlidande för vissa förmildrande omständigheter.
Ett exempel på detta är om någon som fifflat med statens pengar sitter i fängelset samtidigt som en nära anhörig dör. Att få gå på en begravning bör vara ok.
Även en födsel skulle vara ok - om brottet inte är i den värsta skalan.
Att ge permission bara för att, det är totalt fel enligt mig.

Jag vill se strängare straff, men först och främst att de som får det varken får straffrabatter eller ledighet. All form av lyx bör också tas bort.
Vi är alldeles för mesiga och jag anser att mina skattepengar ska gå till saker som gör nytta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/efterlyst-man-hoppade-i-vattnet-vid-nybron-i-eskilstuna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/domd-mordare-fritagen-i-kungsbacka