söndag 16 augusti 2020

Hur genomför man en säker kräftskiva?

En mycket intressant frågeställning.
Utan att ens engagera mig så anser jag att mitt svar helt enkelt är att man ska skippa kräftskivan.
Hur kan det vara så viktigt!?

Jag upphör aldrig att förvånas över den totala dubbelmoral som finns i samhället.
Jag har sedan dag ett sagt att jag tycker rapporteringen kring Covid-19 är hypad.
Den trissas upp till ofantliga höjder för när man sedan går in och ser statistiken, så är det pinsamt.
Det är inte ebola med 90 procents dödlighet.
Trots allt detta, så följer jag vad som sägs.
Jag har gjort det som kan åläggas mig.
svt.se

Jag umgås med samma människor som vanligt.
Är inte upp på människor.
Jag har varken varit på stranden, krogen eller ställen där det befinner sig mycket människor.
Jag anser nämligen att det är det minsta jag kan göra för att dra mitt strå till stacken.
Jag kan med gott samvete säga att jag inte är en del av det som sker, även om jag tycker att det är en överdrift.

SVT har nu flera artiklar ute.
En om tvång på munskydd i publika områden.
En om hur man kan genomföra en kräftskiva trots sjukdomsläget.
En om Gotland som har det värsta läget i hela Sverige!
De har ökat med hela 40% sjuka och är nu uppe i den totala siffran av 57 fall.
På 100 000 invånare.
Jag skrattar för mig själv.
Det är alltså det som är värst i Sverige?
Hur många dog i cancer av dessa 100 000 invånare?
Hur många har dött i de vårdköer som har uppkommit då allt ställts in?

Jag tycker absolut inte att det ska bli ett munskyddstvång på allmänna platser.
Det finns nämligen två bottnar i det.
Vem ska kontrollera det och vad blir straffet om man inte använder dem?
Blir det jämställt med mord så att man får polisen efter sig?
Ska busschauffören jaga människor?
Butiksägare?
De har annat att göra.
Sunt förnuft: Stanna hemma och lev som du lär.

Min övertygelse är fortfarande att vår kultur kommer att rädda oss.
Svensken i gemen är inte närgången eller påflugen.
Vi är väldigt privata och håller oss för oss själva.
Vi träffas knappt över generationerna i vanliga fall och inte nu.
Vi är skyddade från början.

Att SVT ger tips om kräftskivan känns dumt.
Om vi nu är i en pandemi som är så sjukt farlig för mänskligheten, så bör man inte ha några större fester och en kräftskiva är inte hela världen att missa.
Inte några fester heller.
Var hemma med familj och barn, gör något gemensamt istället!
Det finns annat än att festa alltid och om du nu måste göra det, så sitt med ditt standardgäng.
Om du tillhör någon av dem som styr och tar beslut över huvudet på andra individer, då bör du absolut inte gå på några fester för det är hyckleri.

Jag tror på individen. På dig, men håll dig för dig själv så mycket det går.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/munskydd-1
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kraftskiva-enligt-smittskyddsenhetens-rekommendationer
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotland-har-flest-covidfall-i-landet-per-100-000-invanare