fredag 28 augusti 2020

Varför är inte sanningen så viktig?

En liiiiiiten vit lögn.
Är det så farligt?
Det kanske beror på vem som definierar den vita lögnen.

Politiker kommer undan med lögner.
Det är vad artikeln kommer fram och det är nog just den delen, som gör att jag alltid har svårt. Politik ska nämligen, enligt mig, vara ett fritidsintresse som du brinner för.
Du ska redan ha ett arbete och du ska kunna försörja dig själv innan du ens går in i politiken.
Politik kan nämligen aldrig räknas som ett arbete, utan bör ses som en bisak som kanske ger en slant. När ändamålet är att enbart tjäna pengar, då har man tappat syftet.
svt.se

Du föds, går igenom skolan, utbildar dig och har diverse sommarjobb för att skaffa medvetenhet kring vad du vill i livet. Därefter skaffar du en utbildning som du har nytta av, söker jobb och blir antagen. Jobbar några år. Sen kan du syssla med politik.
Du bör nämligen stå på stabila ben innan du börjar bestämma över andras pengar.
Innan du börjar få betalt för saker du faktiskt inte har någon form av adekvat utbildning för.

Vi ska självklart inte tillbaka till någon tvåkammarriksdag, men det blir absurt att precis vem som helst faktiskt kan få en position där du plötsligt ansvarar för andra människors liv. Utan att veta hur.
Att politiker ljuger, det är inget nytt.
Få står för de beslut och val i livet de faktiskt har tagit och gjort.
Det är ju alltid lättare att skylla på alla andra, precis som när man var liten.
Allt är alltid någon annans fel, och tyvärr så klarar många sig undan med den ursäkten.

Jag älskar musik.
Musik har varit mitt liv så länge jag kan minnas och jag har ynnesten att få undervisa barn i detta magiska ämne. Jag är absolut inget proffs och jag gör säkert fel ständigt.
Viljan finns dock för att det ska bli rätt.
Som musiklärare vurmar jag för musikskolan.
Jag vurmar även för den privat, då jag anser att musiken är en viktig del i vår kultur och det samhälle vi har. En viktigt del för att människor som inte sätter sporten först, faktiskt kan träffas och göra något som alla får vara med på.
Gammal som ung, så får du delta.

I Sölvesborg stängde man ner musikskolan.
En-till-en-undervisningen mellan ett barn och en vuxen ställdes in med hänvisning till corona.
Musiklärarna har verkligen försökt allt för att undervisningen ska fungera men man behöver inte vara Einstein för att förstå att intresset snabbt svalnar när undervisningen bedrivs på internet.
Det är inte lätt för en nioåring att öva till en länk när allt annat pockar på.
De får ju nämligen gå på fotbollsträningen, scouterna och dansen, men de får inte sitta två individer i ett rum där de kan ha flera meter mellan sig.
När nu denna termin ska dra igång visar man sitt totala ointresse genom att förpassa musikskolan ifrån sina lokaler som plötsligt ska fixas.
Ansökningarna för att lära sig instrument har försvunnit, då ingen längre kan spela med kommunens regler.

Undersökningar i Japan, Österrike och Storbritannien visar att det är i princip ofarligt att spela samtliga instrument utom just tvärflöjt. Anledningen är att mätningar visat att instrumentet i sig blir som ett stort munskydd som gör att luften inte sprids. Tvärflöjten är undantaget då det är rakt och spelas i luften med ett rör rakt ut på nästa individ.
Den informationen bryr sig inte politiker i kommunen om.
De ska bara visa sig handlingskraftiga och glänsa som en kommun som verkligen förstår allting.
När det öppnar upp igen så finns det inga elever som spelar instrument.
Vad händer då med personalen och lokalerna?
De kanske kan köra matvaror som alla andra med arbeten inom kommunen?
Det är nämligen det vaktmästarna och diverse annan personal har fått göra i sommar och det är anledningen till att det ser ut som det gör runt om i kommunen.
När lärarna inte längre har några elever och det kostar både personal och lokaler.. då är inte nedläggning långt borta.
Varför är inte kultur viktigt?

Jag har varit en föreningsmänniska i hela mitt liv och jag vill ha en levande musikskola. Jag anser att det är viktigt att detta alternativ finns för våra ungdomar.

Den där lilla lögnen.. det är folket som låter politikerna komma undan med det.
Låt dem inte göra det nu.
Tar man beslut ska man ansvara för dem med.

https://www.svt.se/nyheter/politikers-logner-darfor-gar-det-oftast-bra
https://sverigesradio.se/avsnitt/1553532
Klassisk morgon - tuffast och svårast för blåsare (19 augusti)
https://www.orkester.nu/