fredag 14 augusti 2020

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Twains bevingade ord sitter som en smäck även 2020.
Statistik är något som används av många, men alltid till fördel för den som använder det.
Min NO-lärare sa för många år sedan att om du lade den ena handen på en varm platta och den andra handen i ett isbad, så säger statistiken att allting är bra.
Det har jag tagit med mig under hela min skolgång.
blt.se

Igår kom, det rätt väntade beskedet, att musikskola och bibliotek i Sölvesborgs kommun skulle vara fortsatt stängda. Anledningen?
Jo, de tänker på alla oss stackars invånare som inte förstår bättre.
Genom att stänga dessa verksamheter så tycker man att smittspridningen ska förhindras.
Ett av argumenten är just att statistiken över antalet med corona har stigit.
Då jag har mina bekymmer så klarar jag inte av att bara ta argument utan jag vill ha konkret fakta på det. När jag söker på detta så måste jag säga att det är väldigt spännande.
Om jag jämför Sölvesborg och Bromölla, som båda har SD i toppen men som uppenbarligen tänker olika, så kan man se både likheter och skillnader.
Kommunerna är ungefär lika stora och styrs av ungefär samma partier.

Bromölla har låtit sitt bibliotek vara öppet.
Deras musikskola har varit igång hela tiden.
Antalet smittade av corona i Bromölla sedan i mars är hela 18 personer.

Sölvesborg har stängt sina bibliotek.
Musikskolan hänvisar man till digital undervisning, vilket i sig är befängt och visar på total okunskap om hur läroprocessen för ett instrument ser ut, men stänger ner.
Antalet smittade av corona i Sölvesborg, sedan mars, är hela 20 personer.

Statistiskt kan jag därför hävda att stängningen av bibliotek och musikskola har orsakat fler coronafall i Sölvesborg än i Bromölla.. eller?
Då är inte statistiken godkänd?

Värst av allt är det faktum att Sölvesborg har visat sig bli en totalitär kommun där toppstyrning och piska uppenbarligen fungerar.
Människor från Samstyrets partier försvarar nämligen beslutet om att stänga bibliotek och musikskola. Detta trots att deras åsikt inom stängda dörrar uppenbarligen inte föll ledningen i smaken. BLT berättar att ordföranden tog ett eget beslut - vilket för den som inte känner till det, ändå innebär att folket ovanför (som i Sölvesborg kallas för Samstyrets råd) har godkänt vad ordföranden gör. Det satt alltså individer från samma partier i Fritid och Kulturnämnden och tyckte att man skulle öppna verksamheten, men då kommer toppskiktet in och stänger iallafall.
Hur meningsfull känns individens åsikt då?
Partipiskorna har dock vint och man håller med utåt fast att man egentligen inte gör det.
Obehagligt.

NU vill man utreda hur man ska göra för att öppningen ska vara säker.
Detta är exakt lika pinsamt som en utredning om att utreda hur parkeringsplatserna i Sandvik ska fungera. Utreda!?
Det är inte gratis.
Det är visserligen någons arbete men om jag hade varit med och bestämt, så hade jag sagt till bibliotekspersonalen redan i mars-april att de skulle hitta lösningar.
Lösningar har nämligen en tendens att bli bäst när det är den egna verksamheten själv som kommer på dem. Sölvesborg har blivit en form av diktatur, där oliktänkande tystas.

För mig är förändring sunt och något man ska sträva efter.
Jag förundras dock varje dag över att det finns fyra partier som styr, men bara ett som hörs. När det förra styret bestående av s, mp och v styrde så kom det med jämna mellanrum utbrott. Något av partierna hade en annan åsikt och sa det.
Partier äger nämligen inte varandra och man kan till och med vara oense inom samma parti.
Det är sunt, men uppenbarligen inte längre i Sölvesborg.

Då kommer argumentet hur jag kan bry mig så mycket om ett bibliotek.
Gå och köp en bok istället!
För mig är det i grunden inte stängningen av biblioteket i sig som är problemet.
Det är den totalt maktfullkomliga styrningen som sätter sig över individens rättigheter och skyldigheter. Det är så lätt att prata om att andra ska sköta sig, men själv gör man som man vill. Om de självutnämnda smittskyddsexperterna själv hade besökt biblioteket eller musikskolans verksamhet i vanliga fall, så hade de förstått att det inte är någon fara att hålla dem öppna.
Detta bryr de sig dock inte om.
Detta har bara blivit politisk prestige då det är ett område med vurmare från andra politiska partier.
Jag har alltid beskrivit mig som blå utanpå och röd inuti.
Jag älskar nämligen kultur, musik, dans, resor och konst.

Nu ska vi vänta i någon vecka på en utredning som inte behövs, för att samma parti ska banka sig på bröstet i media och berätta vad bra det nu kommer bli, och att de nu tänker öppna på ett säkert sätt för medborgarna.

Jag tror på individen. Jag tror på dig.
Frihet under ansvar.

Detta är lika pinsamt som när man gör reklam för sig själv, att "vi minsann" skapar insynsplatser i politiken, men avslutar med att s inte håller med. Den som läser protokollet ser dock att s vill att den som sitter på en insynssplatsen ska få ersättning för det.
Det sa Samstyret nej till, men man gör reklam som om man vore gurus.

Öppna biblioteket och musikskolan!

https://www.blt.se/solvesborg/bibliotek-och-musikskola-forblir-stangda-74c86e8f
https://regionblekinge.se/halsa-och-vard/for-vardgivare/smittskyddsenheten/information-om-coronaviruset.html
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/kommunrapport/