söndag 9 augusti 2020

Föregå med gott exempel - Tar du ansvar?

Till min stora glädje så har den stora hysterin lagt sig.
Media spinner vidare för att hålla det igång.
Min uppfattning är att de flesta ändå sköter det de ska, även om jag ser exempel på människor som inte bryr sig.

Har du umgåtts med människor utanför din normala umgängeskrets?
Har du haft fester?
Stora kalas?
Jobbar du med människor?
Bär du munskydd?
Åker du till stranden?
svt.se

En studie från Nature säger att det finns olika faktorer som spelar in i om du är i en riskzon eller inte. Viktigast är ditt kön.
Du ska inte umgås med män.
Åldern är avgörande. Du ska alltså inte umgås med äldre män.
Hudfärg har enligt studien också en avgörande roll då det är betydligt fler med en "icke-vit" etnisk bakgrund som avlider.
Diabets, fetma och astma är inte heller ok.
Så.
Hur många har du kvar som du kan umgås med?

För många år sedan läste jag en studie som skulle kunna tolkas, för det är just det som är det viktiga - tolkas -, att där det fanns mycket storkar, så föddes det fler barn.
Tolkningen skulle då kunna säga att på grund av mängden storkar, så föds det fler barn i området. All logik går emot detta då vi vet att storkar inte har någonting att göra med att barn blir till.

Jag är helt övertygad om att hudfärg inte spelar någon roll i detta sjukdomsscenario.
Det är kulturen som spelar in, för om det är hudfärgen, så borde adopterade människor med en mörkare hudfärg också finnas med i de siffrorna men jag är säker på att det inte är så.
Det är en kultur, som återfinns inom vissa grupper i samhället, som är problemet.
Inte hur någon ser ut.

Jag tycker det är överdrifter kring allting, MEN.
Vi är inte på stranden för jag tycker inte det passar sig.
Vi har inga stora sammankomster för jag anser att det blir fel just nu.
Vi umgås med dem som vi umgås med i vanliga fall och då i mindre grupper.
Jag skulle inte få för mig att bära ett munskydd eller sätta upp regler för vad andra ska göra, då jag anser att det är hyckleri om man inte själv lever efter samma regler.
Jag saknar biblioteket i min hemkommun.
Det är stängt för att några få människor, som borde leva efter konstens alla regler, anser sig veta bättre än alla andra. Tycker att de är överförmyndare.
Ingen som anser att dessa regler är bra, bör befinna sig ute bland folk.
Inga fester eller kalas, inga restaurangbesök, inga stränder.
Inget.

Jag tror på individen.
Jag tror på vår kultur som kommer vara en livräddare.
Jag tror också att vi i Sverige läser in covid i betydligt fler sjukdomsfall än andra länder.
Danmark tänker nu dra åt tyglarna igen, för att det är politiskt riktigt.
Jag tror på individerna.
På dig.
Du klarar att göra vad du vill, med lite sunt förnuft.
Umgås och gör som du vill, om du lever som du lär, men tvinga inte in andra i saker du själv sen inte följer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mette-fredriksen-stopp-for-oppning-av-samhallet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjockt-pa-landets-badplatser-trots-corona-ser-ut-som-en-charkbricka
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2521-4_reference.pdf