onsdag 26 augusti 2020

När är man gammal?

Ålder är en fråga som många säkert frågar sig om.
När är man egentligen gammal?
När jag arbetade i affär benändes jag som "tant" fast att jag inte ens fyllt tjugo år.
Betraktarens öga samt den egna känslan måste vara avgörande.
Min mormor sa att hon inte kände sig gammal men att vara gammal, det var det bästa alternativet för motsatsen var inte bra. Ingen vill dö ung.
svt.se

I Sverige är det tjafs för att pensionsåldern diskuteras.
Man vill inte arbeta längre!
Vill man själv arbeta längre så ställer det till problem då det inte riktigt är så vårt system fungerar.
Det finns ett undantag, precis som i USA, där begreppet "Slit ut en generation i taget" verkligen har fått fäste. Hur kan man plocka ut lön som politiker när man är runt åttio år?
Absolut inget emot åttioåringar, men finns det verkligen inte kompetens i en lägre ålder?

Joe Biden står nu och lovar guld och gröna skogar.
HAN har vad som krävs för att göra USA bra igen.
Han vet allt.
Jo, mycket vet han säkert för med sina 77 år har han mycket livserfarenhet.
Bekymret är dock att, just det: Han är 77 år!
Hur kan man ens fundera på att bli president när man bör sätta sig ner och ta det lugnt?

I Sverige hade detta varit absurt.
Lika dumt som det hade varit att ge någon utan skolgång och livserfarenhet höga uppdrag, så är det att ge det till människor i en väldigt hög ålder.
Självklart är det så att även människor i denna ålder kan göra oerhört bra saker, men att styra ett land?
Inte vilket land som helst heller, utan en stormakt.

Jag lägger mig inte i vilket parti man vill se till makten utan ser bara till det faktum att i princip alla som förs fram är väldigt gamla jämfört med hur det ser ut i Sverige.
Biden är säkert jättetrevlig, snäll och gullig på alla sätt och vis, men att styra ett land i den åldern?

Erfarenhet är väldigt viktigt, precis som utbildningen.
Jag anser dock inte att världens bästa utbildning eller mesta erfarenhet väger upp 77 år.
Hade vi haft en statsministerkandidat som vore 77 år så hade alla skrattat och sagt att det krävdes föryngring. Jag har i politiska sammanhang varit en av de yngre så länge jag kan minnas och det är inte bra det heller, men någonstans mellan 35 och 60 år bör det finnas människor med både och.
Finns det verkligen inte presidentkandidater i en yngre generation?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biden-lovar-ta-oss-ur-morkret
https://www.svt.se/nyheter/steve-bannon-gripen-anklagad-for-bedrageri