måndag 24 augusti 2020

Certifiering inom sunt förnuft.

Alla människor är lika mycket värda.
Det ställer de absolut flesta upp på i alla lägen.
När man sedan börjar diskutera det så stämmer det inte riktigt.
Just du själv och din egen familj går först.
Du mår sämre när det har sprängts en bomb i en Europeisk huvudstad än i en Afrikansk.
En storm i USA är värre än en på Filippinerna.
Alla sätter värderingar och någonstans är det så att man måste förlika sig med det för att över huvud taget kunna bemöta omvärlden.
svt.se

För mig finns det minst två kategorier av människor.
Det finns de som är sociala och fungerar med andra personer och sedan finns det de som aldrig borde arbeta med andra levande varelser.

Certifieringar är enligt mig till för att några ska tjäna pengar och andra ska bli av med dem.
De ska på något sätt vara en varudeklaration för att du får någon vara som du efterfrågar.
I detta fallet gäller det hbtqi-certifiering.
I min värld är detta ett skämt.
Inte att alla ska bemötas på ett bra sätt för att de "tillhör" någon kategori, utan för att de är människor. Det finns rent ut sagt r*vhål överallt och det finns garanterat både rasister, homofober och diverse klientel där ute, men jag kan själv välja att se saker på olika sätt.
Jag har varit i en politisk världen under tjugo år, där samtliga har ägnats ät att abstrakt klappa mig på huvudet, kalla mig för lilla gumman och be mig stå på tur.
Jag kan ju välja att se det som att det är för att jag är yngre och kvinna, vilket anledningen troligtvis är, men jag kan också välja att se det som att människorna som gör såhär är iq-befriade människor utan empati.

Känner du dig kränkt?
Det behövs inte en certifiering för det.
Om människor hade fått lite mer råg i ryggen och vågat stå upp för sunt förnuft och vad man själv tror på, så hade det inte behövs.
Varför betala en massa pengar för att införa "Flicka, pojke, annan" på lappar?
Du får känna dig som vad som helst men fram till den dag du juridiskt har bytt kön, så är du ditt biologiska kön.

En hbtqi-certifiering kostar runt 2000 kronor för en person.
Det betyder att det blir oerhörda kostnader för att certifiera en arbetsplats.
Frågan blir då om skattebetalarna i en kommun, verkligen anser att deras pengar ska gå till en certifiering när en extra tjänst i skolan hamnar på samma summa?
Jag tror inte det.
Om någon beter sig illa mot någon annan på ditt jobb: Säg ifrån!
Är det svårt så säg till din chef.
Människor med dåligt bemötande finns det alltid och oavsett hur många utbildningar de får, så behövs det istället att andra människor har civilkurage.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-hbtqi-certifierar-sin-verksamhet-hos-rfsl-ar-oroliga