lördag 1 augusti 2020

Politiserat och omtvistat.

Se er om i Europa och minns.
Tyvärr väljer människor ofta att sila myggen och svälja kamelerna.
Antalet smittade ökar i flera av de länder som stängde ner.
Detta trots just det: De stängde ner!
Jag har envist hävdat till alla som har ifrågasatt, att dödstalen inte kan räknas förrän några år efter. Enligt mig är det nämligen då vi kan se den sammanlagda siffran och min övertygelse är att Sverige går vinnande ur detta.

För många år sedan sade en moderat politiker, vars bok pekar på vartenda fel som finns i moderaterna, att lantisar inte var lika smarta.
Jag satt häromdagen på båten till Hanö.
Jag sitter där med fem barn som samtliga sitter ner och är tysta.
De har inget val för de vet att jag inte går i land om de missköter sig, utan då åker vi helt prompt hem igen. De är nämligen väldigt medvetna om det ord som är hänsyn.
Hänsyn är ett magiskt ord som befolkning placerad i större städer i Sverige i princip saknar.
Hunden följer med ner i hytten fast att den inte får. Det är ju bara deras söta lilla älskling!
timbro.se

Mobilen startas med maxljud på - menar du att alla andra inte vill höra det!?
Jag vet inte riktigt om det var mobilljudet eller parfymdoften som var värst.
Prata högt i mobilen - för alla vill verkligen veta vad du gör.
Sätt dig bakom mig med en unge på strax över året och berätta högt så att hela båten hör, att havet är gjort av vatten och titta på den lilla fågeln där och titta vilka små söta hus det finns på ön!
Sen kan man sjunga En kulen natt högt för alla.
Världen fokuserar på just dem.
Hänsyn finns inte för jaget är större än allt annat runt dem.

Jag har hela tiden tyckt att corona är en överdrift.
Jag förstår att människor blir sjuka men medias fokus skrämmer upp detta till ett monster som trots alla dödsfall inte är värre än svälten, cancer eller diverse andra sjukdomar.
Människor dör utöver det oavsett.

Trots detta så följer jag de regler som finns. Självklart!
Jag blir dock oerhört störd när älskade Hanö fylls av turister - vilka självklart är välkomna - men de tar sig dit och får sedan maten utkörd gratis av kommunen. De tillhör ju en riskgrupp.
När människor som menar att Sverige ska stängas ner väljer att åka utomlands och sedan har fester, trots att man stänger ner biblioteket i min hemkommun, då är hyckleriet på max.
Det blir som en sång av Afzelius.
Det är nämligen lätt att peka finger åt alla men att själv följa det, varför då?
DU ska inte besöka din gamla mormor, handla själv, låna böcker eller andas ute bland vanliga folk, men JAG vill ha hem människor. JAG behöver inget munskydd. JAG sitter på båten med min Stockholmsdialekt samtidigt som mina matvaror åker i samma båt. Gratis.
Egon.

De länder som stängde ner får nu nya coronatoppar.
"Forskare" i Eu menar då att de har gjort rätt. Självklart säger de det, för tänk om det visade sig att deras hysteri - som enbart är styrd politiskt - visar sig vara fel.
Då skulle de vara skyldiga till enorma utgifter.

I Sverige, med det öppna tänkt vi har haft, minskar fallen.
Munskydden ser jag som en placeboeffekt som halvdant används för att det ska se bra ut istället för att skydda. En sak är iallafall säker: utan människor med Stockholmstänket så hade vi aldrig fått de toppar vi har haft, för jag förstår att människor smittas när man inte klarar av att visa den minsta hänsyn mot andra människor.
Jag önskar att världen var mindre ego.
Om fem år ska jag skriva ett långt inlägg med titeln "Vad var det jag sa?".
Sen ska jag begära ut varenda kostnad för placebo-kostnader som gjorts i både kommunen och i hela landet.

https://www.svt.se/nyheter/ecdc-forskare-fler-och-fler-bevis-for-munskydd
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7522123
WHO om pandemin: Allvarligaste globala nödläget hittills