söndag 23 augusti 2020

Allmänheten tror..

Jag tror inte på spöken men på UFO:n.. eller?
Magiska gubbar och häxor finns, samt pysslingar.
Alla har ju sett Nils Karlsson Pyssling!
Allmänheten tror..

SVT slår nya höjder.
"Allmänheten tror.." har genom tiderna inte genererat speciellt mycket gott.
Allmänheten trodde det fanns häxor i Sverige.
Många fick sätta livet till.
Vasa trodde att alla ville vara svenskar och sedan mördades alla som sa emot.
Allmänheten tror.. jo, det får den ju lov att göra.
svt.se

SVT rapporterar om att allmänheten tror att munskydd kan hjälpa mot smittspridning vid allmänna platser.  Tror. De är nämligen inga experter inom området.
För mig är det helt ovidkommande vad allmänheten tror då jag är en del av den.
Fråga mig om pedagogik eller specifika historiska saker så vet jag vad som har lärts ut.
Att låta mig uttala mig om huruvida storkar i närheten ökar på barnafödandet, det överlåter jag till experterna. Experterna säger att munskydd inte spelar någon större roll.
Placeboeffekten är det som blir tydligast.
Tydligt är även att de länder som har haft ett tvång, ändå har en smittspridning.
Det kanske bromsar upp lite, men det hindrar inte.

Tror. Tron kan försätta berg sägs det, men jag litar ändå på dem som har studerat området. För mig innebär det att jag lyssnar på expertisen och inte enskilda politiker, och definitivt inte det parti som envist är de enda som gör corona till en politisk fråga, som kräver munskydd.
Frågar ni mig så finns det en sak som är säker:
Det är inte förbjudet att använda munskydd.
Vill du använda munskydd så är det fritt fram!

För mig är detta grunden till mycket hyckleri.
Man låtsasbryr sig om andra människor och kräver munskydd, men använder det inte själv.

För mig är det dock hyckleri att förespråka ett tvång av munskydd, för att sedan inte använda det själv. Det blir som att förespråka att abort ska förbjudas men själv göra en. Säga att alkohol är syndigt men själv konsumera det. Det är dubbelmoral.
Alla de som nu tror och samtliga i partiet som förespråkar munskydd:
Jag hoppas verkligen att ni själv använder det alltid.
Lev som ni lär.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allmanheten-tror-att-munskydd-hjalper