lördag 8 augusti 2020

Bara en tanke.

Bränder.
Överallt.
Över femtio platser i Skåne har brandhärjats sedan i våras.
Är det bara jag som tänker tanken att vi faktiskt har en rätt så känd pyroman, som faktiskt är utsläppt om jag förstått det rätt?
Gryningspyromanen har till och med fått egna program.
svt.se

En fascination är något som kan styra väldigt mycket.
Jag fascineras av historia och har alltid gjort.
Första gången jag såg Herman Lindqvist berätta historien om Axel von Fersen och Marie Antoinette så fastnade jag. Historia är magiskt.
Jag har inte lyckats få en biljett till någon av hans tillställningar men det står högt upp på listan över saker att jag göra innan jag dör.
Med tanke på Lindqvists ålder så är det rätt bråttom att genomföra denna.
Att se Cranberries på Slane Castle gick i krasch när Dolores dog häromåret.

Att ha en fascination för historia må vara töntigt, musik är mer normalt.
Att ha det för eld är lite värre.
För många år sedan såg jag ett av alla crimeprogram om USA där det visade sig att pyromanen de jagat i ett årtionde var brandmanschefen själv.
Han ordnade bränder för att få släcka dem.
Så tror jag inte fallet är i Skåne, men någonstans finns det en trigger som är så stark att det är värt allt som riskeras, bara det brinner. Elden är viktigast.

Självfallet kan det vara så att han inte är inblandad.
Felet i vårt fina land, är det faktum att han går lös.
Han finns ute ibland oss trots att han har kostat samhället miljoner och sätter människors liv i fara. Straffen här är nämligen inte tillräckligt avskräckande.
Någonstans tror jag inte att längre straff alltid hjälper, då det uppenbarligen fortfarande finns människor som begår grova brott i länder med dödsstraff och livstidsdomar, utan jag tror det är tiden i fängelset som är avgörande.

Jag tänker att alla förtjänar en andra chans, beroende på vad brottet är.
Annars för jag fram min standardlösning - hyr in fängelseplatser i exempelvis Ryssland.
Se till att vistelsen är allt annat än behaglig, så kommer inte människor att vilja dit igen.
Viktigast av allt, enligt mig, är nämligen inte att de har det bra på platsen de förttjänar att vara på, utan att alla andra människor är skyddade ifrån dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-skolbrand-bakslag-for-polisen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skola-i-brand-i-hjarup
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gryningspyromanen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/misstankta-brandattentat-mot-skolor-i-malmo