torsdag 6 augusti 2020

Husse och mattes älskling.

Ser ingen dig?
Släpp då hunden lös!
Bry dig inte om reglerna och tänk på dig själv.
Din hund är en fri själ som ska få springa fritt och sniffa rundor..

I Sverige finns det en lag som säger att hundar aldrig någonsin får släppas fria i ett naturreservat eller i en nationalpark. Som granne till ett naturreservat så kan jag bara påpeka att få bryr sig.
Allas söta lilla älskling ska ju självklart få röra sig fritt.
Hussar och mattar är dessutom duktiga och plockar upp hundskiten för påsen det läggs i slängs sedan vid ingången till naturreservatet.
Fantastiskt bra.
Alternativet verkar vara att hunden bajsar en halv meter in vilket gör att alla som tar ett snedsteg ut i grönskan när de möter någon på stigen, får bajs på sig.
svt.se

För mig är det absurt att man inte tänker ett steg längre.
Jag vet att det finns de som har en sådan oerhörd pli på sina hundar att de alltid gör som de ska, men jag vet också att det finns de som inte har det och absolut inte förstår det själv.

Hunden är människans bästa vän sägs det, men det betyder inte att de ska styra upp.
Jag rör mig endel ute och nio av tio gånger när det är okopplade hundar, så springer de fram.
Det spelar ingen roll att den som går med dem säger nej, för de springer ändå.
Jag överlever det och har inga större bekymmer med det.
På våren när det inte är jag som kommer över stigen, utan ett rådjur..
då känns det värre.
Hunden kommer inte stanna på kommando och kidet blir i värsta fall ensamt.
Att lyssna på ett kid som lämnats är inte trevligt alls för de skriker av rädsla.

Har du hund?
Du har säkert pli på den.
I Sverige finns det dock en lag som säger att hundar ska vara kopplade i både nationalparker och naturreservat. Det är alltså samma lagbok som säger att du inte får köra full eller misshandla någon. Lagen finns då ett naturreservat eller en nationalpark har blivit det av en anledning; där finns unikt djur och växtliv. Det ska få fortsätta vara unikt.

För mig är det som stör mest just påsarna.
Många gånger känns det som om påsen bara är med för syns skull.
Tack för att du plockar upp efter din hund, men släng hellre den påsen i en soptunna än i naturen för annars kan hunden lika gärna få lämna sitt bajs i skogen.

Tänk nu inte bara på din och ditt, utan på alla andras trevnad med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/losa-hundar-ett-vaxande-problem-pa-nationalparker