måndag 31 augusti 2020

Så ni känner er helt säkra på detta?

Orkaner!
Naturkatastrofer!
Världen kommer gå under!!!

Jo, det kommer den säkerligen om väldigt många år.
Just nu känner jag mig dock inte orolig.
Klimatreportern - som då inte har någon saklig utbildning inom detta området mer än att hon själv läst på inom detta - hänvisar till forskning och att det har blivit värre.
Klimatförändringarna har gjort att planeten blivit en grad varmare och därför så blir naturkatastroferna betydligt värre.
svt.se

Då backar vi bandet lite.
"Som vi har värmt upp".
Det påståendet faller tyvärr många i smaken och varenda gång så känner jag att jag måste kommentera det. Exakt vad är det människan har gjort som gör att vi anses vara anledningen till en eventuell uppvärmning?
Jo, det är lite varmare just nu, men det var det på bronsåldern med.
Hela den tidsåldern utmärker sig för det varma klimatet.
Vad hade vi gjort då?

När den lilla istiden sedan dök upp, vems fel var det?
För det är just detta: Kunskap är makt.
Historia är oerhört viktigt.
Historia gör att man kan jämföra och se likheter samt skillnader.
Var det bättre förr?
Till viss del kanske, men inte till det stora hela.
Inte om du frågar mig.

Klimatförändringar.
Ja, det har hänt saker, men det är ingen som med säkerhet kan påstå att detta är på grund av oss i Sverige. Det är ingen som helt säkert kan säga att förändringarna är en del av människans beteende eller om de helt enkelt bara är en våg i tidens gång.
Vi vet dock att klimatet går upp och ner.
Det kanske bara är så att vi långsamt har värmt upp klimatet för att vi så sakta strävar mot undergången.
Någonstans så bryr jag mig faktiskt inte, då mitt liv redan är slut då.
Lev nu, dö sen.

Om nu orkanerna blir starkare så får man antingen välja att flytta, eller bygga bättre hus.

https://www.svt.se/nyheter/klimatreportern-orkaner-blir-starkare-pa-grund-av-klimatforandringarna