onsdag 19 augusti 2020

Synd om dig, eller mig, eller dem?

De stackars människorna vill ju bara sköta sig och skaffa ett jobb.
Försörja sin familj och övriga vänner, så är Storbritannien så taskiga att de inte släpper in dem..

Jag förstår att världen är tudelad.
Vi föds måhända lika, men förutsättningarna är olika.
Frankrike har massiva problem med människor som vill korsa vattnet mot Storbritannien.
De är så pass desperata att de nu tar gummibåtar över vattnet.
SVT filmar från lägret där cirka tusen personer befinner sig.
svt.se

Jag blir upprörd, men inte över deras situation.
Jag blir upprörd över att Dublinförordningen totalt har sopats under mattan och att EUs gränsskydd uppenbarligen är en katastrof.
Hur har ens dessa människor kunnat ta sig till Frankrike?
Det är lika märkligt som alla de människor som plötsligt bara dök i Sverige för fem år sedan.

Dublinförordningen säger att första land ska ta hand om flyktingarna, och det har alla varit överens om. Sverige, och inte Frankrike heller för den delen, kan vara första land.
Flög människorna hit?
Det är inte det att jag missunnar människor att ha det bra, utan det faktum att vi inte är någon form av mjölkko som kan hjälpa hela världen.
Tyvärr!
Jag hade gärna gjort det.

Om jag inte har helt fel för mig, så är det Australien som har lagar som säger att om du kommer som migrant, måste du först arbeta inom jordbruket i tre månader.
Detta för att se om du är arbetsför och tänker göra rätt för dig.
För mig är detta helt ok.
Kan man ta sig till ett land så kan man också visa vad man går för.

Om alla de som kom till Sverige stenhårt hade övervakats för att inte kunna rymma, och sedan satts att plocka jordgubbar, arbeta inom olika yrken där arbetskraften behövts och fått visa vilka de är så hade Sveriges problem inte varit så stora.
Det är min uppfattning.

Människorna som nu sitter i Frankrike och vill över till Storbritannien, de borde skickas hem till sitt hemland allihop. Om de nu har kommit till Frankrike och gjort rätt för sig, så hade de fått ett medborgarskap och ett pass som låtit dem passera gränsen.
De väljer dock att leva på andra.
Därför ska de inte få vara kvar och jag hade varit benhård i det om jag hade bestämt där.
Istället för att gnälla, tycka synd om sig själv eller skylla på alla andra så kan de ta sig i kragen och visa att de förtjänar att få komma in i nästa land.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rekordmanga-migranter-korsar-engelska-kanalen