söndag 2 augusti 2020

Preskriptionstid för vem?

Misshandlad.
Mördad.
Våldtagen.
Fifflat med statens pengar?
Vad är egentligen värst?

Pojkarna som fick sin barndom och tonårstid förstörd genom att tro att de hade mördat Kevin, får nu veta att just deras fall inte är något man bryr sig om.
De krävde skadestånd för att de blivit kända som mördare, som barnamördare.
När man tittar på fallet, när de redan är vuxna och har levt med denna ångesten, så står det klart att de omöjligt kan ha mördat Kevin. Helt omöjligt.
svt.se

De begär då skadestånd.
Rätten kommer fram till att de inte ska få en enda krona.
Deras lidande anses inte vara värt någonting för preskriptionstiden hann före.
Min enkla sammanfattning blir då:
Varför har vi preskriptionstid för brott överhuvudtaget?

Om jag blir våldtagen så spelar det ingen roll för någon, bara tiden har passerat.
Med tanke på den DNA-teknik som finns idag, så borde det inte heller finnas tider för hur länge ett brott ska vara giltigt. Dessa barn blev anklagade för att mörda någon.
Alla minns bilden på barnen som mördade Kevin.
Samtidigt i tid, så mördades ett litet barn i England, på en järnväg, av två andra barn och minns jag rätt var det något liknande då. De barnen var dock mycket äldre.

Värst av allt med detta, det är att den riktiga mördaren går lös.
Den dag DNS-provet visar vem det är, så går denne fri ändå.
När tiden har tickat över kan inget mer göra och enligt mig är det fel.
Du bör ha ett livslångt bekymmer, en ångest som aldrig ska släppa, när du har begått ett grovt brott.
Du ska veta att sanningen alltid är och hasar dig i hälarna.

Frågar ni mig, så vill jag ta bort preskriptionstiden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/inget-skadestand-for-mordmisstanka-broder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/beslutet-fran-jk-j