tisdag 4 augusti 2020

HBTQIA+

Paraden är i full gång!
På nätet.
Liksom tidigare år så har jag inga funderingar på att vara med, gå med eller flagga med en regnbågsflagga. Jag anser nämligen att det är lika meningslöst som att lägga upp en svartvit bild av mig själv eller hälla en hink med vatten över huvudet.
Jag står för alla människors lika värde.
Jag vet dock att pride inte står för det, utan väljer ut vilka som får vara en del i deras gemenskap. I och med det så anser jag detta vara en vänsterrörelse precis som BLM.
Undrar ni över det så läs BLMs manifest.

Om mina barn hade fått välja så hade vi förmodligen haft en regnbågsflagga vajandes över huset. För dem är det nämligen Rainbow Dash som är i farten då. My little pony står högt i kurs i denna familjen. Regnbågen är en jättefin symbol, precis som den svenska flaggan.
Jag älskar även vår häradsflagga och anser att enhörningar är fina.
Det betyder inte att jag ser det som en politisk symbol.

Jag bär nästan alltid röda kläder.
Jag älskar rött.
Över lag älskar jag allting som är färgglatt och mönster.
Det visar min personlighet.
Jag är för det mesta blond, men har tidigare haft både lila, rosa, rött, orange, brunt och svart hår.
Varför låsa fast sig?
Jag behöver inte vara som alla andra för att bli godkänd, utan jag är den jag är.
Det är jag alltid.
Oavsett yrke, politisk syn eller fritidsintresse så står jag för vad jag tycker och den jag är. Jag förändrar mig inte för att passa in utan förväntar mig att människor ska ta mig för den jag är.

Hör och häpna då, när människor som hyllar priden och alla dessa bokstäver, tittar ner och skrattar åt mig när jag kommer klädd som jag vill. Människor som satt på relativt höga positioner i kommunen studerade mig från topp till tå och uttryckte sedan sin avsky.
Jag hade nämligen på mig vad jag kände för och inte vad som förväntades.
Det är denna synen jag har på människor som hyllar pride och gärna hänger ut en flagga.

Jag älskar olikheter.
Älska vem du vill så länge du håller dig inom lagarna.
Lev! Vifta med din flagga så mycket du vill, men gör det privat.
Du kan nämligen aldrig tvinga en organisation att tycka något för samtliga som har varit i någon form av verksamhet, vet att det i princip alla fall finns lika mycket åsikter som personer.
Är det ditt företag så flagga på.

För mig är alla lika mycket värda, men att vifta med en flagga..
Det handlar bara om gemenskap.
Man gjorde så redan på 30-talet och det handlar om att man i grunden är för feg för att stå upp själv för vad man är.

HBTQIA+.
Så ser det ut om det är korrekt.
Homo, bi, trans, queer, inter, as och sedan alla övriga.
Varför hålla på med dessa bokstäver, förkortningar och flaggor, när allt egentligen går in under ordet som så fint är jämlikhet?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hbtq-fientliga-stader-i-polen-nekas-eu-stod
https://www.svt.se/kultur/kronprinsessan-inledningstalar-pa-pride-valdigt-glada-for-det
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kronprinsessan-vi-far-inte-bli-tysta