tisdag 18 augusti 2020

Överkänsligt.

Är det inte märkligt?
Skjutningar, våldtäkter och andra brott glider förbi.
Ingen bryr sig.
MEN, om du skulle kalla någon för eskimå eller tycka att Sitting Bull är ett godkänt namn på en glass.. DÅ blir människor kränkta.
Finns det ingen rim och reson?
wiki.se

När vi har tagit bort alla ord som någon kan känna sig stött av, vad ska vi göra då?
Oavsett om mitt yrke döps om till pedagoger, så är vi ändå lärare.
Lokalvårdaren/lokaltekniker är fortfarande en städare.
Eventuella nedsättande värderingar sitter inte i ordet utan i den som betraktar det.
Bekymret är att detta har pågått sedan jag gick på högstadiet vilket var för ungefär tjugo år sedan.
Med åren så skulle man inte längre säga negerboll, finska pinnar, glassen Nogger Black.. och nu är det inte längre ok att en glass heter Sitting Bull.
Eskimåer ska inte heta eskimåer.

Om vi då hittar på nya ord för allting, kommer det bli bra i slutänden?
Jag tror inte det.
Meningen försvinner nämligen inte och enligt mig finns det bara ett sätt att verkligen möta detta på, och det är med kunskap.
En glad indian som kallas för Sitting Bull.
Vem kan möjligt känna sig kränkt för det?
Använd det för att diskutera USAs ursprungsbefolkning istället!

Eskimå. Inuit.
Inuiter är olika folkslag med ungefär samma språk, varpå du inte kan tala om inuiter som ett samlat begrepp. För att särskilja dem åt behöver du använda ordet eskimå.
För mig är det inte värre än att jag benämner mig själv som listerlänning.
Jag bor ju på Listerlandet!
Ska jag bli kränkt då?
Vi kanske helt enkelt ska hitta på ett nytt ord med en lite finare klang.
En fransk klang med krumelurer och en egen bild.
Till saken är dock den att vi fortfarande är listerlänningar, men med ett annat ord.
Lär människor att vara stolta för sig själv istället!

Tänk om fokus hade lagts på saker som verkligen kan göra skillnad i samhället istället.
All heder åt kajakklubben i Karlskrona.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/kajakklubben-eskima-vi-kommer-inte-byta-namn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/glasstillverkaren-kan-komma-att-ta-bort-glassen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/triumfglassen-sitting-bull-kritiseras-det-ar-skamligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inuiter