måndag 3 augusti 2020

När stenåldern knackar på.

1658 togs ett beslut som förändrade mycket.
Freden i Roskilde skrev om historien och den mark jag bor på idag, blev svensk.
I vissa frågor anser jag att vi borde ha förstått samma sak som dem, även om andra saker är helt fel. Att de har låtit politiken styra deras coronatänk har varit helt fel, men när jag ser att artiklar som denna dyker upp, då tycker jag att de har rätt.
svt.se

För två år sedan infördes ett förbud mot burka och niqab på offentliga platser.
Att ha dessa plagg innebär böter.
Dessa plagg visar ytterst lite av kvinnan och här kommer den eviga diskussionen att komma in, för kvinnorna själv anser att de har valt detta.
Jag anser att så inte är fallet.

Jag litar på Sara Mohammad i GAPF. Hennes sommartal var exceptionellt och berättade om just klädsel som dessa. Hon berättar om hur hon blev slagen för att hennes tält inte skulle framhäva rumpan. Brösten fick inte heller synas. Hon fick inte titta på någon. Hon skulle gå som bokstaven S för att bli godkänd av sin familj.

Kvinnorna i Danmark säger nu att de inte går ut och har börjat studera hemma.
Min tanke blir vad det är de studerar, för tänk efter nu.
I vilket yrke passar det att möta någon som du bara kan se ögonen på?
Jag vill absolut inte se dem inom någon form av skola eller barnomsorg.
Inte inom vården eller äldrevården.
Jag skulle inte vilja komma till någon affär, ett hotell eller en restaurang.
Fabriksarbete kanske?
Men behöver man utbildning till det?

För mig står denna klädsel för förtryck av en religion och jag anser att beslutet om att stoppa detta var helt korrekt. Dessa kvinnor kan själv påstå att klädseln är bra, men då måste man se till vilka dessa personer är. Varför väljer man att flytta till ett annat land och sedan ta med sig allt det dåliga som fanns kvar?
De har tidernas tillfälle att förändra både sig själv och synen på andra.
Ta av er tyget och visa vilka ni är!
Vill man leva som på stenåldern så får man istället välja att flytta tillbaka dit.

För mig kunde liknande lagar införts i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tva-ar-efter-danska-burkaforbudet-muslimska-kvinnor-isolerar-sig