söndag 2 februari 2020

Hijabupproret.

Kvinnans rätt går före allt!
Självklart ska de få ha sin hijab!
Eller inte.
Jag anser inte.
Hijab är nämligen en gest för att förtrycka kvinnor.
svt.se

De som leder demonstrationen är aktiva politiker för miljöpartiet och jag tycker det är förskräckligt att deras talan blir så viktig. De anser sig representera alla muslimska kvinnor i Sverige.
Jag lyssnade på P3 Dokumentär senast härom veckan, innan årsdagen av Fadimes död.
Det gör det så tydligt.
Kvinnorna som fängslas i arabvärlden - för att de inte vill ha slöjan, det gör det tydligt.
Det må bara vara ett klädesplagg och det finns säkert de som är så hjärntvättade att de anser att det är en korrekt klädsel, men enligt mig är den lika förskräcklig som kepsen eller huvan.
Just där brukar nämligen diskussionen hamna.
"Ska de få ha slöja när vi inte får ha kepsen på och huvan uppe?"
Jag anser inte att man har något av det inomhus.

Inomhus har du inget på huvudet.
Oavsett om det är en keps, en huva eller slöja.
Den ende av dem som har en religös betydelse är slöjan varpå den för mig blir lika tabu som om någon hade kommit med andra starkt kränkande symboler.
Jag vill varken se swaztikan, hammaren och skäran eller en slöja på någon.
För mig handlar det nämligen om det fria valet och vad som är viktigt.
I Sverige bär man idag inte slöja.
Äldre damer hade det förr, för att hålla håret på plats, och reglerna sa att en kvinna fick ha en hatt på sig i kyrkan.
Jag tycker att det också är fel och för mig är det en självklarhet att jag tar av mig mössan, huvan eller slöjan om jag kommer hem till någon. Om jag går till kyrkan eller något annat ställe.

För mig är detta också min enda konservativa sida.
Jag som inte ens anser mig vara kristen, anser att traditioner i många fall är viktiga.
Vissa av dem.
Jag anser nämligen att man ska till kyrkan på skolavslutningen men inte att man ska ha en huvudbonad inomhus. Slöjan är för mig ett sätt att förtrycka kvinnor.
Det finns de som säkert vill ha den för att de är uppvuxna så men enligt mig ska det brytas.
Barn i Sverige ska inte bära slöja.
Här är vi nämligen inte förtryckta utan jämlikar.
GAPF har gjort sina uttalande och jag litar mer på dem än på miljöpartister som kidnappats i tanken.

Vill någon bära slöja, så är det fritt fram att lämna vårt land och återvända dit där de är tvingade.
Vi måste sätta ner foten för att stoppa detta och enligt mig är det på tiden.
De flesta partier har vaknat upp.
Vill de ha slöja kan de ha det i sitt hem men ingen ska behöva se eller uppleva det förtryck denna symbol har och då menar jag inte bara hijaben, utan samtliga av dessa slöjor.
Kvinnor och män ska vara jämlika.
Det blir man inte när den ene ständigt ska dölja sig och gömmas undan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/manifestation-for-ratten-att-bara-sloja