måndag 3 februari 2020

När världen rasar samman..

Året var 1999.
Media skrev om den analkande katastrofen.
Ingenting skulle fungera när klockan slog midnatt den 31 december 1999.
Alla system skulle sluta fungera.
Jag och många med mig väntade men inget hände.
Media hade helt enkelt överdrivet undergången som väntade.
kollega.se

Jorden gick inte under.
Det blev inga större bekymmer.
Allt flöt på som vanligt.

Brexit.
Storbritannien lämnade efter många om och men EU-samarbetet.
Efter att ha nekat och krånglat i år så lät övriga länder dem sluta.
För mig är detta bra och borde leda till att man verkligen ser över vad det är EU sysslar med. Bekymret blir istället att man då tänker styra upp ännu mer och inte nog med det så ska det kosta också. De där nästan fyrtio miljarderna räcker inte längre. Media gör likadant nu som för tjugo år sedan och ser bara hinder och katastrofer.

Jag var för EU i början.
Jag är fortfarande för en del av EU men inte som det har blivit nu.
Under lovsången till Storbritannien så kunde man se hur mycket människor som sitter där. Hur många det är som kostar. Jo, demokratin ska få kosta men det blir lite absurt att det inte finns några gränser. Jag är emot hela tänket om att länder ska byggas av superpolitiker som bara tycker. För det är just det som de är. Tyckare.
De ska representera folket men gör det inte då de i större utsträckning styrs av vad andra superpolitiker tycker.
Är det ett sådant land vi vill ha?
Jag vill inte ha det.

Jag vill att hela organisationen EU ska ses över och därefter ska den göras om.
EU ska hålla i de stora frågorna men låta Sverige själv bestämma över vårt snus, våra jordgubbar och hur mycket människor som ska flöda in här.
EUs uppgift måste vara de yttre gränserna, den fria rörligheten inom gränserna samt möjligheten att arbeta mellan de olika länderna. Jag vill inte ha en överstat som bara kostar väldigt mycket pengar och sedan tror att de ska börja peta i våra lagar som redan fungerar bra.

Tänk att EU till exempel vill sätta upp pekpinnar och regler för vår föräldraledighet.
Den tycker jag att Sverige, och i slutänden föräldrarna själv, sköter bäst.
Jag behöver ingen som styr upp mitt liv.
Det behöver inte du heller.
Jag vet andra som tycker likadant, MED samma värderingar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-parlamentet-ja-till-storbritanniens-uttradesavtal
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-brexit-blir-ett-projekt-for-manga-av-oss
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/franska-fiskaren-utan-brittiska-vatten-gar-vi-inte-runt