söndag 9 februari 2020

Dags för massutrotning?

På väg mot slutet.
Nu vet ju inte riktigt jag hur alla andra känner, men jag är personligen rätt glad över de tidigare massutrotningarna. Det är nu vissa kommer tolka detta till Hitler eller Stalin, men jag hänvisar till Naturskyddsföreningen och Thunberg.
I sitt tal i Jokkmokk säger flickan nämligen att vi är på väg mot en sjätte massutrotning.
Tankesättet kommer ifrån Naturskyddsföreningen som menar att jordens arter inom ett par hundra år kommer att vara så gott som utrotade.
Sist det var en massutrotning var under dinosauriernas tid.

- ?

Bara där stannar jag upp.
Thunberg menar att massutrotningar är dåligt.
Jag är ytterst tacksam över att slippa dela planeten med dinosaurier.

Jag förstår inte rädslan över allting och hänvisar som vanligt till grundläggande tänk inom naturvetenskapen: Ingenting försvinner, allt omvandlas.
Nej, det finns inga dinosaurier längre och jag tycker att det är bra.
Det har säkert försvunnit bra arter längs med vägen men då hänvisar jag till nästa punkt:
Darwins teorier om den starkes överlevnad.
Anpassa dig eller dö.

Forskarna är inte överens och oavsett vem som protesterar så är vi på väg mot en ny istid. Om det är en eventuell massutrotning våra framtida ättlingar ska oroa sig för så oroar det inte mig.
Vi finns ju här nu.
Vi har överlevt evolutionen och står här idag.
2020. Vi är det ultimata beviset på Darwins teori.
Det gäller dock i detta läget.
Förändras jorden så kommer också vi förändras och en av mina favoritfilmer har alltid varit Waterworld. Anpassa dig eller dö.
Oavsett vad man tycker om det så är det den enda vägen.

Ingen av oss idag lever om hundra år.
Att skrämma upp människor för evolutionen är enligt mig dumt.
Resurserna på jorden är nämligen desamma idag som för hundra eller tusen år sedan.
De har bara omvandlats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/klimatmanifestationen-i-jokkmokk
https://www.naturskyddsforeningen.se/biologisk-mangfald-en-overlevnadsfraga