torsdag 27 februari 2020

En inkompetent lärarkår?

Mobilförbud i skolan är något som politiker anser sig veta bäst om.
En fråga som har retat mig sedan den kom av den enkla anledningen att man daddar med vuxna människor.
Tänk.
Lärarutbildningen är idag på fyra och ett halvt år men politiker tror inte att man ens med den utbildningen, som är betydligt mer än vad många i riksdagen har, klarar av att sätta ner foten i klassrummet.
De sparkar in öppna dörrar.
svt.se

Problemet med svensk skola, är att alla har gått i den.
I sig inget bekymmer men det gör också att många anser sig ha rätt att veta bäst i denna fråga.
Självklart kan man se tillbaka på sin egen skolgång och se både fördelar och nackdelar men faktum är att ditt barns lärare träffar ditt barn väldigt mycket.
Anser då inte du som förälder att läraren ska klara av sitt yrke?

För mig handlar inte detta om mobilen i sig utan om allting.
Jag är lärare.
Jag har inga som helst bekymmer med mobilerna i skolan och hade jag haft det hade vi löst det. Vanligt är att eleverna lämnar in dem när skolan börjar och får sedan tillbaka dem när skoldagen är slut. Inget konstigt och de har många gånger fått vara med att ta det beslutet själv.
Elever är nämligen inte dumma utan vet själv vad som fungerar.
De känner sig därmed delaktiga och förstår beslutet.
Varje skola måste få arbeta  på sitt sätt så länge eleverna uppfyller de krav som de ska.

En lag som förbjuder mobilerna.
Vem ska kolla det?
Polisen?
Jag anser att polisen har betydligt mer att göra än att kontrollera mobiler i skolorna. Ska läraren hota med det när en elev inte vill lämna sin telefon ifrån sig?
"Lämnar du inte den så ringer jag polisen!"
Till och med eleverna vet att det är verkningslöst.
Samtidigt slipper våldtäktsmän och mördare undan för att polisen inte har resurser.
Detta är en trams-lag som bara är till för att skapa politisk opinion.

Högljutt väsnas man nu om ett mobilförbud!
Samtidigt får alla elever en dator.
Vet inte riksdagsledamöterna om att man kan klona den?
Jag kan både skriva mail, dela dokument, skicka sms och filmer med min dator.
Jag tvivlar på att inte eleverna själv vet om det.
Därmed är dörren inslagen.
Ska datorer förbjudas härnäst?
Det kallas utveckling och om inte politiker litar på att människor som arbetar på skolor klarar av att ta ett enkelt beslut om mobilens vara eller inte vara, hur kan de då tro att vi ska klara att lära Sveriges unga någonting?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-lag-ska-mojliggora-mobilforbud-i-skolan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/rektorerna-om-mobilforbud-i-skolan-kommer-inte-paverka