fredag 7 februari 2020

Böter efter inkomst.

Fortkörningsböter baserade på inkomsten, precis som i Finland?
Om vänsterpartiet får bestämma är det den nya tanken som ska förankras och genomföras.
Till en början är min tanke att det visst kan vara bra då det hade blivit rättvist.
Sen tänker jag ett steg till.
Varför har människor pengar?
Varför har människor inte pengar?
sr.se

Jag har jobbat hela mitt liv.
Jag har studerat och arbetat sida vid sida i hela mitt liv.
Trots detta har jag skaffat familj.
När jag i våras fick en högre anställning i kommunen så löstes det på så sätt att jag fick en fast inkomst. Jag var dock tvungen att ta ledigt från mitt vanliga yrke för att kunna gå på mötena och i slutänden gick jag back för varje möte jag gick på.
På pappret såg det dock ut som om jag hade en enorm lön vilket resulterade i att jag hamnade i nästa lönenivå hos skatteverket. Jag skattade bort stora delar av lönen.
Att avsluta detta, trots att jag tillfälligt bara arbetar halvtid, blev ett lyft för lönen.
Jag är bara en av många som hamnat mellan stolarna i detta då det politiska systemet i Sverige bygger på att du ska vara en elitpolitiker. En broiler som bara är proffstyckare men inte kan verkligheten.

Att jag varit engagerad och arbetat dygnet runt hade alltså inneburit att jag hade fått en betydligt saftigare bot än många andra. Detta samtidigt som människor nyligen komna till Sverige och som inte har någon ambition att ens lär sig språket, slipper betala boten.
De kanske inte ens har skaffat ett svenskt körkort.
De får ingen bot ändå.
I dagsläget kan man inte göra någonting så de kör bara vidare.

Vänsterpartiet jämför med en vd i ett stort företag och en undersköterska.
De får idag samma bot trots skilda inkomster.
Ska vänsterpartiet börja jämföra andra brott också?
Så de som nu sparkade ut tänderna och ville krossa någons rygg hade ingen inkomst?
Nej men då kan du inte betala något till offret förrän du blivit vd..
Det rimmar illa.
Hade det bara varit undersköterskan så hade jag kanske förstått det men det gäller ju faktiskt alla dem som bara driver runt och inte arbetar också. Människor som utnyttjar våra system, de ska få ännu mer plus i kanten.

Ska vi då införa en till spik i kistlocket till dem som faktiskt försörjer och gör att landet går runt!?
För mig blir det absurt. Den som har arbetat i hela sitt liv och faktiskt fått upp sin lön gör sig faktiskt förtjänt av den och jag tycker att det är lite fel att ledamöter från vänsterpartiet drar upp detta. De ska ju förespråka de små människorna.. eller?
Det enda som händer med detta förslag är att ett till incitament för att börja arbeta försvinner.
Jag tänker tvärtom.

I Europa är böterna betydligt mindre än i Sverige.
(https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151005/fortkorning-boter-belopp-botesbelopp-straff-indraget-korkort/#fortkorningsboter_belopp)
Är det då fel på övriga Europa eller på oss?
För mig är svaret enkelt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7400265
V-förslag: Basera fortkörningsböter på inkomst