torsdag 20 februari 2020

Dags för en förändring?

Vivino har begått det helt fruktansvärda brottet att sälja vin från Danmark och sedan erbjudit sig att köra det hem till dörren hos sin svenska kund!
Förmodligen ett väldigt grovt och allvarligt brott när det inte händer så mycket annat av värde.
Vinförsäljningen över landsgränsen måste nämligen vara anledningen till många av de händelser vi har hört talas om de sista åren..
svt.se

Att Systembolaget skulle bli av med sitt monopol var en av anledningarna till att jag röstade för EU en gång i tiden. Tyvärr mesades det i just denna frågan och av någon anledning fick Sverige ett undantag och behöll systemet.
Vissa kommer nu hävda att det är jättebra!
Självklart får den som vill tycka det, göra det.
Jag tycker dock det är förkastligt och ett bevis på överstatlighet.

Systembolaget kunde enligt mig finnas kvar som en finbutik.
Likt du kan gå någonstans och köpa delikatesser av olika slag kan du gå till systemet och köpa ditt finvin eller din specialöl. Det vanliga bör dock ut i vanliga butiker och det har jag alltid tyckt.
Argumenten om att det skulle ge katastrofala följder för de svenska medborgarna anser jag vara en överdrift som styrs av dem som vill ha kvar monopolet: staten.
Varför vill de då det?
Jo, men gissa.. vad ska annars betala alla människor som vänder papper på statliga myndigheter?

Sverige är ett, om inte det mest, beskattade landet i världen.
Det finns inget vi inte skattar för.
Du arbetar - och betalar skatt på det.
Sen tar du dina skattade pengar och köper mat för, och på maten är det moms - alltså skatt.
Du körde till affären med din bil - som du skattar för, fylld med bränsle som du skattar för och sedan ska du f*n ta mig även skatta för den där kassen du behöver när du handlar.
Och varför det?
Jo, för att människor i Asien och Afrika inte har förstått värdet av att källsortera.
Det är helt skrämmande.
Skatt på skatt på skatt på... det tar aldrig slut!

Som pricken över i ska nu våra skattepengar finansiera en stämning mot en dansk vin-app. Det är dags att tänka om och se att människor själv klarar av dessa beslut.
Den som vill dricka alkohol varje dag klarar det nämligen väldigt bra utan systemet med.
Jag tror på individen och den kan garanterat själv stämma av vadden klarar eller inte.
Klarar den det inte så finns det skyddssystem för dem.
Jag tycker att staten ska lita på sina medborgare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/systembolaget-stammer-dansk-vinapp-1