fredag 28 februari 2020

Gratis rakhyvlar till män!

I Skottland ska det nu delas ut mensskydd till alla kvinnor.
Ok.
Ett land där du knappt har kunnat få en laglig abort, där ska man dela ut mensskydd.
Den stora frågan för mig blir då varför!?
Det är lika dumt som gratis blöjor på dagis.
Hur ska alla män som vill raka sig göra?
svt.se

Ur ett feministiskt perspektiv tycker de säkert detta är väldigt bra.
Frågan måste ju då bli om inte rakhyvlar till män också borde delas ut?
Skäggväxt är ju inte något man kan välja att ha eller inte.
Det bara kommer.
Precis som mensen gör för kvinnor.
Acnemedel kanske?
Finnar kan man ju få..
Alla måste tvätta håret och kroppen.
Tvål och schampo med?
Var ska gränsen gå?

För mig är individen oerhört viktig.
Den är viktig genom att den ska ta ett eget ansvar så långt det går.
För mig är saker som är typiskt kvinnliga eller manliga, något som är upp till individen.
Inte till samhället.
Varför i hela världen ska skattepengar gå till mensskydd?
Det kan ju vara väldigt individuellt vad som ska användas och jag ser inte bekymret.

Medicin, ok.
Barn och tonåringar på olika sätt, ok.
(Jag tänker då på tänder, glasögon och exempelvis p-piller.)
Mensskydd till vuxna kvinnor som har en egen inkomst?
Nej.

Nu är det bara att vänta på att vänstern ska lägga ett liknande förslag i Sverige och skulle det dyka upp, då röstar jag nej. På samma sätt som jag anser att gratis blöjor är fel, så tycker jag att mensskydd är något som är upp till var och en.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gratis-menskydd-for-alla-kvinnor-i-skottland