tisdag 4 februari 2020

Hur blev vi ens vuxna?

Ståendes i baksätet, lutandes fram mellan framsätena, trots att bilen körde i full fart. Rutan stängdes så röken stannade i bilen. Barnen var ju öronbarn. Att röken var farlig tänkte man inte på men draget! Draget kunde ju skada öronen!
Man fick inte titta in i micron för då skulle man få cancer.
Riskakor gör att du dör av arsenikförgiftning.
Det finns måååånga saker som slår stort.
svt.se

Jag brukar hänvisa till NO-läraren jag hade på högstadiet.
Han sa att du visst kunde dö av kvicksilverförgiftning genom att dricka för mycket vatten.
Du skulle dock drick tiotusentals liter först.
Då kroppen inte skulle klara det blir det alltså en INTE-fråga.

Livsmedelsverket.
Jag har varit gravid några gånger men har slängt broschyren direkt.
Enligt mig är den nämligen totalt meningslös för mig att veta vad jag ska äta eller inte då jag anser mig vara normal. Jag förstår att dessa broschyrer ska delas ut till människor i riskzonen men de lär inte läsa den ändå.
För mig handlar det nämligen om sunt förnuft.
Självklart ska du inte dricka tiotusentals liter vatten varje dag.
Lika lite ska du äta tre kilo fisk eller femton paket riskakor varje dag.
Du ska äta vanligt.

Nu ska tydligen inte gravida få så mycket koffein i sig.
Jag dricker inte kaffe och har inga planer på att börja med det, men som jag ser det blir det en överdrift. Överkonsumerar du kaffe är det såklart inte bra.
Men det gäller även godis, insjöfisk eller makaroner.
En kost på bara en sak gör nämligen att du inte mår bra.
Att äta lite av varje är desto bättre.

Gravad lax är farligt. Kallskuret är inte bra.
Jag brydde mig inte.
För mig är det nämligen helt överkänsligt.
Jag minns att jag med något av barnen var på en utbildning.
Det var trerätters middag på kvällen och jag hade mage för annars hade inte kyparen reagerat.
När de kom med vinet till maten pekade jag att jag ville ha.
Det blev surt och jag fick verkligen säga till att jag skulle ha en halv centimeter i vinglaset.
En middag komponerad med vin ska man nämligen smaka för de är sammansatta av en anledning.
Att testa det vinet till den maten är enligt mig ok.
Jag skulle inte ösa i mig tre vinflaskor eller klunka dem för sakens skull.
Jag skulle bara känna kombinationen.
Jag drack vatten eller Cola efter det men servitören tittade konstigt på mig hela kvällen.
För mig var det dock inget bekymmer och jag anser fortfarande inte att det var det.
Jag fick inte mer alkohol i mig än om jag ätit ett par spritkarameller.

Jag vädjar till människors förnuft.
Du ska varken röka eller dricka alkohol, nej.
Det är inte bra men det finns grader i helvetet.
Man kan verkligen fundera över hur jag och min generation blev vuxna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-sanker-koffeingrans-for-gravida