söndag 16 februari 2020

Skrubbsår tillhör barndomen.

Barn kommer alltid att vara just barn, men tyglarna förändras ständigt.
I en tid då det mest moderna man kan hitta är tänket om lågaffektivt bemötande, så behövs det andra tankar. Jag tycker att man ska leka med sina barn, självklart.
Det betyder dock inte att det ska vara dygnet runt, sju dagar i veckan.
Barn måste nämligen kunna ha tråkigt också.
svt.se

I en tid då alla faktiskt är perfekta, för så ser det ut.
Är man inte perfekt opererar eller fixar man sig perfekt för att sedan ta den perfekta bilden på träningspasset, lunchen och då även självklart allt pyssel med barnen.
Allt ser alltid perfekt ut och det finns säkert de som tror att detta är verkligheten.
Jag har aldrig varit osäker med mig själv i det för just barnen, de kommer alltid gå först.
Det betyder dock inte att jag alltid ska göra allt de vill och på deras villkor.

Barn som daltas och ständigt får sin vilja fram, kommer till slut få lära sig den hårda vägen via kompisar och skola. Man får inte alltid som man vill.
Alla kommer inte alltid anpassa allt efter just dig och det är felet många föräldrar gör. Allt tillrättaläggs för att konflikterna ska bli så få som möjligt.
Tänk de barn som blir tonåringar och sedan vuxna innan den första smällen kommer.
Tänk att komma ut på en arbetsplats och tro att man själv styr allt.

Jag älskar barnen över allt annat och skulle göra allt för dem men jag har inte sagt upp mitt liv bara för att de finns. Vissa saker får de följa med på och andra inte.
Är vi hemma får de roa sig själv lika mycket som vi sitter och spelar spel eller pysslar.
De får vara med och städa, laga mat och plocka undan.
Det är nämligen min uppgift som förälder att lära dem just det.

Barnpsykologen säger precis detta:
Du behöver inte leka med dina barn alltid.
De måste få skapa och sköta sina egna lekar för att bli fungerande vuxna som självständigt kan leka och ta beslut. Forskare säger sen att föräldrar idag är mer överbeskyddande än förr.
Jag kan förstå det till viss del.
Det händer värre saker i samhället idag än vad det var när jag var liten.
Forskarna berättar dock om föräldrar som inte går ut med barnen. Som inte låter dem klättra i träd, springa i skogen, plaska med vatten eller något annat som barn faktiskt älskar att göra.
Allt med en rädsla för att de ska slå sig.
Dessa barnen har ständigt blåmärken och innan alla lärde sig åka skridskor såg det nog ut som om vi hade både kört över dem och backat tillbaka. Nu kan de dock åka, efter många om och men, varpå de inte längre är blåprickiga. Så fungerar ju livet.
Skillnaden är att de där blå prickarna inte alltid är blå prickar utan istället kallas för erfarenheter som följer dig desto längre.

Forskarna säger att skrubbsår tillhör barndomen och jag håller med.
Min önskan är att alla slutade vara så perfekta och styla upp barnen för en bild, för att istället vara precis som de är. Barn ska inte luras in i en falsk värld som sedan inte existerar utan de ska istället lära sig vad som är på riktigt.
De kommer inte bli vuxna och ha någon som plockar upp efter dem, lagar mat och tvättar. Barn ska fostras med sunt förnuft och massvis med kärlek.

Bry dig inte om att vara perfekt utåt.
Lägg den tiden på barnen istället.

https://www.svt.se/nyheter/barnpsykologen-du-behover-inte-leka-med-dina-barn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forskare-overbeskyddande-foraldrar-en-fara-for-sina-barn