onsdag 23 januari 2013

Höga straff?

Igår stod det i tidningarna att en flicka blivit våldtagen och utsatt för sexuella övergrepp. Vid första tillfället var hon sju år. SJU (7) år. Det fortsatte upp till hon var i fjortonårsåldern då det uppdagades. Tidningen upplyste om att mannen som är runt sextio år kunde vänta sig ett flerårigt fängelsestraff.

Straffet för våldtäkt mot barn är mellan två och sex år. (2-6 år)
Bland annat kvinnofridskränkning, övergrepp i rättssak och grovt vapenbrott ger högre straff.
Jag tänker absolut inte förringa något brott för alla brott är hemska att bli utsatta för men i mina öron klingar alla sorts brott mot barn så mycket högre än andra.
Barn kan inte hjälpa att de finns till.

Artikeln är gammal men gäller än.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/barnporrfall-riskerar-att-preskriberas/

Två till sex års fängelse för väldtäkt mot en sjuåring är för mig absurt.
Ett minimistraff på tjugo år och kastrering hade varit ok men fortfarande i minsta laget.
Jag tycker att vi i Sverige har alldeles för låga straff.
Är det ok att en vuxen människa kan göra ett så fruktansvärt brott mot ett barn och sedan efter några år kunna leva som en fri människa igen?
Självklart ska vi rehabilitera så många som möjligt men vissa saker tycker jag är så fruktansvärda att de personerna som begår dem aldrig ska få en andra chans.
De har kört sin rätt att leva fritt i samhället.
För mig ingår allt som innehåller barn i detta. Utsätts ett barn för ett brott ska det prioriteras först och straffen borde vara absolut de dubbla mot vad de är idag.